- willemII schreef:
- Ach, er kan van alles gebeuren als je getrouwd bent, PA of iets anders. Laat het gewoon gebeuren, maak fouten en leer ervan. Het is toch voor iedereen anders. Je hoeft niemand te ontmoedigen voor PA omdat je ze wil behoeden voor fouten, dan maken ze er gewoon andere. Dus wat is het punt eigenlijk?
Behoeden kan je niet, erover nadenken wel.
En als ze toch die fout maken dan is het 100% hun eigen keus en verantwoordelijkheid.
Het probleem is dat velen gewoonweg niet beseffen wat de risico's zijn als niemand hen er op wijst.
Soms is het handig om bvb aan een kind te zeggen dat een hete plaat heel veel pijn kan doen.
Dat is iets anders dan niets zeggen en van mening zijn dat hij het maar moet leren.
In het eerste geval is de brandwonde minder erg omdat het kind weet heeft dat het pijn zou kunnen doen.
Het meest voorkomende probleem die ik bij een beginnende polyamorie zie is het volgende.
Juul is getrouwd met Gertrude. Op een dag Juul wordt verliefd op Germaine.
Nu Juul heeft al een tijdje geleden met Gertrude over polyamorie gehad en gertrude had er geen probleem mee.
Maar Juul wordt zooo verlieft op Germaine dat hij uren op de chat zit, dat hij constant met haar aan het bellen is en als Germaine iets te kort komt dan springt Juul in de auto om Germaine te gaan helpen.
Fantastisch in een monogaam relatie, maar een polyamore relatie is er een klein probleempje.
Juul is zodanig veel bezig met zijn nieuwe vlam Germaine dat Getrude zich verwaarloosd begint te voelen.
Gertrude begint stress te krijgen en begint lastig te doen tegen Juul.
Juul begrijpt niet wat Gertrude bezielt en zit liever bij Germaine want die is niet zo negatief.
Getrude begint nog meer verwaarloosd te voelen en begint nog meer ambetat te doen ...
Totdat de polyamore relatie ontploft.
Nochthans is het poepsimpel om dit probleem niet te hebben. Voor een polyamore met ervaring toch.
Als Juul verliefd is op de nieuwe vlam Germaine, moet hij juist Getrude meer aandacht geven voor het feit dat hij bij Germaine mag zijn.
Getrude wordt beloond en zal in de toekomst nog meer blij zijn dat Juul een nieuwe vlam heeft want zij wordt ook beloond en krijgt meer aandacht.
Beloon gewoon je partner dat je bij die ander mag zitten en de polyrelatie zal automatisch vlot verlopen.
Het klinkt zodanig simpel en logisch maar als niemand dat zegt tegen een beginnende polyamore, dan is die beginnende relatie al onnodig moeilijk.
En het risico is groot, als je al 20-30 jaar getrouwd bent en om zo'n domme kleine overzicht in een vechtscheiding terecht komt omdat je dat niet door had.
Willem, we moeten ook alles in context zien he?
Jij, ik ben 100% zeker dat jij zelfbewust genoeg bent om dit te beseffen.
Tegen jouw zou ik nooit zeggen dat je moet opletten, integendeel juist motiveren.
Maar ik kom veel monogame mensen tegen die dat woord polyamore horen en direct denken aan massaorigie, onbeperkte seks en massas partners en aandacht een uitweg uit hun slecht huwelijk. Tegen die mensen zeggen, van "jaaaaa je moet zeker polyamorie proberen wie weet lost het je relatieprobleem op", is hetzelfde zeggen tegen een klein kind: "Hier ventje, je hebt een geladen pistool, ga maar wat gaan spelen en wie weet wordt je een wedstrijdschutter".
Nu Willem, ik ga wel een geheimpje vertellen.
Wat gebeurt er als je tegen iemand zegt dat hij dat niet moet doen?
Als ik tegen iemand zeg dat polyamorie is niet voor iedereen en dat ik mensen zelfs afraad om het te proberen als ze niet zeker zijn?
Jawel, ze gaan het bestuderen en nieuwschierig worden waarom het niet voor iedereen is. En als ze dan ontdekken dat het niet zo erg is dan gaan ze er voor maar deze keer voorbereidt en een veel groter kans op een successvolle polyrelatie.
En dat is wat we allemaal willen he? Veel positieve polyverhalen.