Ergens op een Engelstalige site heb ik gelezen dat het niet voldoende is om te zeggen dat je poly bent. Polyamorie is een verzamelnaam voor duidenden varianten van polyamory dus volgende vragen moet je zeker stellen aan iemand die zegt dat die poly is.
"How do you define poly at a personal level?
"What do you want from a poly relationship?"
Of vertaald naar Nederlands:
"Wat bedoel je met dat je polyamore bent op persoonlijk niveau"
"Wat verwacht jij van een polyamore relatie?"
Waarschijnlijk zijn er nog ander van dat soort vragen om achteraf van onthoochelingen gespaard te blijven.
Op de twee vragen kan ik nu al antwoorden:
"Wat bedoel je met dat je polyamore bent op persoonlijk niveau"
Ik word regelmatig verliefd op iemand anders dan mijn partner, en voor mij betekent polyamorie diepe liefde die evenwaardig is als mijn primaire relatie. Je wil constant bij die persoon zijn, je denkt 24 uur per dag aan die persoon, elke dag. Niet als bezit, niet voor de seks, niet voor de aandacht, niet om zoveel mogelijk partners te verzamelen voor de momenten dat ik me verveel en niemand anders heb, maar wel omdat ik voldoende liefde heb om nog te geven aan iemand anders die het verdient.
"Wat verwacht jij van een polyamore relatie?"
Een volwaardige relatie die niet even diep moet gaan als mijn primaire maar waar men elkaar toch betrekt in elkaars leven en niet gescheiden leeft. Klasseer me niet in de vriendschapszone binnen een relatie want je verliest me instant vanaf het moment dat ik het door heb. Belangrijk is ook dat ik me nuttig voel voor je in de relatie voor iets wat ik kan doen die niemand anders kan. Als ik het gevoel krijg dat je meer dan genoeg andere mensen/partners hebt die hetzelfde kunnen doen of zelfs veel beter zakt mijn interesse en begin ik spontaan open te staan voor iemand die wel waarde heeft ik hoe en wat ik ben. Ik verwacht gewoon dat ik mijn secundaire heel veel zie en hoor zonder haar primaire relatie en eventueel gezin in de problemen te brengen want die gaan voor!