Aantal berichten : 1443 Leeftijd : 59 Woonplaats : Zuiderkempen Puntensysteem : 6928 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 1:45 am
Wille stel nu eventjes voor dat je al die jaren groeten eet en ontdekt dat je die groeten eigenlijk aan mishandelen bent en martelen op iedentiek dezelfde manier als de dieren? Wat dan?
Nu klinkt dat zo raar? Nee want een dier bestaat uit een hele op cellen vergelijkbaar met alle mensen op de planeet Aarde maar dat de Aarde naar de cosmos een levend wezen voorstelt. Die cellen vind je ook terug in planten. In principe zijn de cellen in planten gelijkaardig aan de cellen van de dieren. Voor hetzelfde geld hebben planten een zenuwstelsel maar in een vorm die wij nu nog niet kennen en ben je bezig met een hele hoop planten hel veel pijn te doen?
Nu ik weet wat Katertje bedoelt, voor de dieren opkomen is goed en zeker als je er passioneel in gelooft. Maar als je te sterk uit de hoek komt dan gaan de mensen een schild opzetten want je ondermijnt hun geloofsysteem. Beter is langzaam dat opbouwen, en over een periode van 100 of 200 jaar de mensen langzaam omvormen. Je moet denken in generaties, weinig mensen die vlees eten gaan plots omschakelen naar vegatariesch, maar als het van jongsaf aangeleerd wordt dan is dat veel efficienter.
willemII
Aantal berichten : 234 Leeftijd : 61 Woonplaats : Antwerpen Puntensysteem : 6033 Registration date : 04-06-08
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 2:09 am
PolyToo schreef:
Wille stel nu eventjes voor dat je al die jaren groeten eet en ontdekt dat je die groeten eigenlijk aan mishandelen bent en martelen op iedentiek dezelfde manier als de dieren? Wat dan?
Nu klinkt dat zo raar? Nee want een dier bestaat uit een hele op cellen vergelijkbaar met alle mensen op de planeet Aarde maar dat de Aarde naar de cosmos een levend wezen voorstelt. Die cellen vind je ook terug in planten. In principe zijn de cellen in planten gelijkaardig aan de cellen van de dieren. Voor hetzelfde geld hebben planten een zenuwstelsel maar in een vorm die wij nu nog niet kennen en ben je bezig met een hele hoop planten hel veel pijn te doen?
Nu ik weet wat Katertje bedoelt, voor de dieren opkomen is goed en zeker als je er passioneel in gelooft. Maar als je te sterk uit de hoek komt dan gaan de mensen een schild opzetten want je ondermijnt hun geloofsysteem. Beter is langzaam dat opbouwen, en over een periode van 100 of 200 jaar de mensen langzaam omvormen. Je moet denken in generaties, weinig mensen die vlees eten gaan plots omschakelen naar vegatariesch, maar als het van jongsaf aangeleerd wordt dan is dat veel efficienter.
Als er iemand een alternatief heeft voor planten sta ik vooraan om het te proberen. Maar van dieren weten we het nu zeker dat ze voelen wat wij voelen en daar is een alternatief voor. En ik kan er ook wel inkomen, datgene wat jij aanhaalt is hetgene waar Katertje over valt, we komen er ineens achter dat we dieren aan het mishandelen zijn en dat die hetzelfde voelen als wij. Daar komen we nu achter, we hebben er spijt van, maar we zullen het niet toegeven, want dan betekent het dat we fout waren. Nou, goed en slecht denken, laat dat achter je anders ontwikkel je je nooit. Dan blijf je hangen want je zult je zogenaamde fout ontkennen, en wie kan er fout zijn als hij het niet weet? en dan probeer je niets nieuws.
Wijsheid is de optelsom van alle vergissingen, maar geef ze wel toe. Anders wordt het niks met de wijsheid.
En wie gaat het iemand van jongsafaan leren vegetarisch eten als hij opgevoed wordt door iemand die vlees eet?
Bovendien heeft katertje het zelf al aangehaald, vlees is niet efficient, en dus doodt je dan minstens 12 x meer planten dan nodig.
Wat verder planten betreft, het is niet gek wat je zegt, maar in de evolutie heeft alles een functie. Wellicht hebben benen en pijn de functie dat je moet weglopen (pijn is meestal gevaar) en dat ook kunt als je gevaar loopt. Als planten daadwerkelijk pijn hebben, waarom hebben die in de loop van de evolutie dan geen pootjes gekregen? Dat is ook niet zo'n rare vraag als het lijkt hoor. Ook niet om iemand belachelijk te maken, evenals die hele discussie met katertje dat voor mij niet is. Het is eennadenkertje. das al.
Groentjes, Willem
willemII
Aantal berichten : 234 Leeftijd : 61 Woonplaats : Antwerpen Puntensysteem : 6033 Registration date : 04-06-08
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 10:35 am
verwijderd door auteur
Ik heb me teveel laten leiden door emoties bij de stukken die ik verwijderd heb. Mijn excuses aan degenen die het al gelezen moest hebben.
Willem
Laatst aangepast door willemII op do jun 12, 2008 11:12 am; in totaal 1 keer bewerkt
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 1:32 pm
KLein vraagje katertje. Ik probeer om je daar niet mee aan te vallen alleen mijn wereld te verklaren.
99 o/o van de wetenschappers test op dieren. Hoe wil jij dat ik ga denken dat die onbevooroordeeld een onderzoek zullen doen naar de overbodigheid van vlees? Als je dat begrijpt, dan begrijp je ook waarom ik die wetenschap niet serieus kan nemen.
En begrijp je ook dat ik moeite heb met die 14 jaar wel vleesloos en daarna niet meer?
Tis niet om je aan te vallen ,maar alleen om je mijn wereld te proberen laten zien.
Ik wil de discussie wel voortzetten, maar dan in een iets rustiger tempo. Met meer begrip van beide kanten. Kan dat? Maar antwoord dan eerst of je me op het eerste punt begrijpt, anders heeft het geen zin en kunnen we net zo goed stoppen.
En als we verder gaan, punt voor punt en niet hele verhalen. Dat leest toch niemand helemaal. Alvast bedankt voor het begrip. Als je ja zegt zal ik de punten eruit halen en beginnen we helemaal opnieuw. punt per punt. Maar ik verplicht tot niets. Als je niet wilt, even goede vrienden.
Groentjes, Willem
Laatst aangepast door willemII op di jun 10, 2008 3:51 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 2:49 pm
zo nu even vanuit het oogpunt van iemand die een jaar lang compleet op plantjes geleefd heeft en weer trug is bij vlees
Ik zelf geef enorm veel om mensen dieren planten en alles wat er is.
Daarom toen een vriendin mij uitdaagde het te doen heb ik een jaar lang vegetarisch *geen vis geen vlees geen eieren ect. (ook niet verwerkt in dingen)* geleeft
het is bijna mijn dood geworden want mijn lichaam blijkt nu fuctioneerd niet zoals het hoord en zonder vlees neemt mijn lichaam geen tot zeer weinig ijzer op dus bepaalde organen zijn in dat jaar redelijk beschadigd.
Ik schrik tegenwoordig enorm als ik hoor hoe onvoorzichtig mensen met hun lichaam omgaan.
we zijn Omnivoren dat betekend dat we lichamelijk ingesteld zijn om planten en dieren te eten!!!
sorry maar de leeuw zal ook geen 2 keer denken over of hij jou pijn doet of niet hij heeft je nodig om van te leven en zal je opeten.
het is de natuur je kunt je er tegen verzetten en uiteindelijk merken dat het eigenlijk toch niet zo goed of slecht is als mensen beweren of gewoon jezelf accepteren zoals je bent.
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 3:46 pm
phixy schreef:
zo nu even vanuit het oogpunt van iemand die een jaar lang compleet op plantjes geleefd heeft en weer trug is bij vlees
Ik zelf geef enorm veel om mensen dieren planten en alles wat er is.
Daarom toen een vriendin mij uitdaagde het te doen heb ik een jaar lang vegetarisch *geen vis geen vlees geen eieren ect. (ook niet verwerkt in dingen)* geleeft
het is bijna mijn dood geworden want mijn lichaam blijkt nu fuctioneerd niet zoals het hoord en zonder vlees neemt mijn lichaam geen tot zeer weinig ijzer op dus bepaalde organen zijn in dat jaar redelijk beschadigd.
Ik schrik tegenwoordig enorm als ik hoor hoe onvoorzichtig mensen met hun lichaam omgaan.
we zijn Omnivoren dat betekend dat we lichamelijk ingesteld zijn om planten en dieren te eten!!!
sorry maar de leeuw zal ook geen 2 keer denken over of hij jou pijn doet of niet hij heeft je nodig om van te leven en zal je opeten.
het is de natuur je kunt je er tegen verzetten en uiteindelijk merken dat het eigenlijk toch niet zo goed of slecht is als mensen beweren of gewoon jezelf accepteren zoals je bent.
Beste,
de enige manier om ijzer op te nemen is met vitamine C, en dat zit niet in vlees maar in fruit. Hoeveel fruit at je op een dag? Hoeveel noten at je? Hoeveel rauwkost at je in de week? Want gekookt zorgt voor vermindering van vitamine C in de voeding.
Kun je je dieet van toen eens weergeven?
En wij zijn geen leeuwen. Wij zijn homosapiens. Wij hebben een vermogen dat inlevingsvermogen heet, of we zouden dat kunnen hebben. Van die leeuw kunnen we dat niet verwachten want die zit anders in elkaar.
Ik ben 24 jaar zonder vlees, en geen enkel gezondheidsprobleem.
Er zijn 350 miljoen indiers die probleemloos vegetarier zijn, al eeuwen.
Groentjes, Willem
katertje
Aantal berichten : 49 Leeftijd : 49 Woonplaats : Amsterdam Puntensysteem : 6028 Registration date : 15-05-08
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 5:14 pm
@ willem:
Ik vind het goed da tje jezelf een beetje nuanceert en ik begrijp je standpunt wel. Maar desondanks ben ik beetje klaar met de discussie met jou. Ik wil het graag hierbij laten. Ik hoop da tje dat respecteert.
Ik stel voor dat we in deze thread info uitwisselen of recepten ofzo maar dat we stoppen met elkaar te bekeren. Dat is ieder's eigen zaak. Ik denk dat we het zo wat aangenamer houden
Wat betreft de meeting: is een polymeeting en ik kom daar niet heen voor dit soort discussies, maar om een leuke avond te hebben. Van mijn part nodig je de mensen die hierover willen discussieren uit voor een andere datum, tijd en plaats.
Laatst aangepast door katertje op di jun 10, 2008 5:21 pm; in totaal 1 keer bewerkt
katertje
Aantal berichten : 49 Leeftijd : 49 Woonplaats : Amsterdam Puntensysteem : 6028 Registration date : 15-05-08
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 5:20 pm
Snoes schreef:
katertje schreef:
Ik ben een vagotarier.
Dat kind heeft een naam? Dus ik ben al heel mijn leven een vagotarier
Ja eigenlijk is de term copyright by me (tm) maar ik heb het in een open source shareware license laten omzetten dus iedereen mag zich nu ook gewoon zo noemen
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 6:12 pm
katertje schreef:
Snoes schreef:
katertje schreef:
Ik ben een vagotarier.
Dat kind heeft een naam? Dus ik ben al heel mijn leven een vagotarier
Ja eigenlijk is de term copyright by me (tm) maar ik heb het in een open source shareware license laten omzetten dus iedereen mag zich nu ook gewoon zo noemen
grinnik...
ben blij dat het een beetje aan het "uitbollen" is... kan het gekibbel bij deze ophouden? en zéker op de meeting: de eerste die erover begint zet ik in de hoek, ok??
katertje
Onderwerp: Re: vegetarisch di jun 10, 2008 7:25 pm
pasht schreef:
ben blij dat het een beetje aan het "uitbollen" is... kan het gekibbel bij deze ophouden? en zéker op de meeting: de eerste die erover begint zet ik in de hoek, ok??
O, straf! Leuk
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 12, 2008 10:48 am
snoeperke schreef:
amaai veel werk dus
maar ik heb er bewondering voor...
Nee hoor, het is een gewoonte gelijk een ander. Eenmaal in het systeem is het niet meer werk dan in een ander systeem. Als je iets nieuws doet is het altijd wat meer werk totdat het routine wordt. Zo eenvoudig is dat, kind kan de was doen zeg maar.... (oud gezegde)
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 12, 2008 5:13 pm
Niemand is verplicht dit item te volgen of er op te reageren, alles is alleen maar ter kennisgeving. Als iemand zich aangevallen voelt kan ik er ook niets aan doen.
Ik stel voor dat een ieder die daadwerkelijk geinteresseerd is in vegetarische voeding (of je vleeseter bent of niet maakt niet uit) en daarbij een serieuze discussie wil aangaan zonder direct met scheldwoorden te komen op dit topic komt mee praten. Kom dus niet om gelijk te krijgen om daarmee het geweten te kunnen sussen. Daar is dit niet het juiste topic voor . Dan kan men beter ergens anders kijken waar veilige onderwerpen besproken worden en dit zo maar laten. Dit is juist de plaats die over geweten handelt. Hier kom je om na te denken over een en ander. Beschouw het als aanvulling van een niet algemene denkwijze op je eigen denkwijze, niet als verplichte omslag. Ik dwing niemand vegetarier te worden en ook niet om ideeen naar het vegetarisme te volgen. Iedereen komt hier vrijwillig dacht ik zo. Dus kun je ook vrijwillig wegblijven als het onderwerp je niet aan staat of kwetst.
Recepten uitwisselen, dat is wel veilig ja, maar dat kun je al op veel sites vinden.Dus dat hoeft hier de boventoon niet te voeren denk ik, Dan kan ik net zo goed wat siteverwijzingen erop zetten en einde topic. Tja, ik begrijp dat sommigen dat graag zouden hebben om niet te hoeven nadenken, dan bedoel niemand in het bijzonder hoor. Maar daarmee doen we mensen die wel geinteresseerd zijn tekort denk ik.
Een forum dient volgens wat ik altijd begreep juist om discussies te hebben met het oog wat bij te leren, niet om elkaar te sterken in het eigen gelijk.Maar ook niet om elkaar te bevechten. Helaas eindingt het er meestal wel mee, Jammer dat de mensen hun eigen ego zo sterk is, de mijne soms net zo goed als van een ander hoor. Maar wellicht zou dit forum dan een bijdrage kunnen leveren met het leren aan het opzij te zetten van dat ego en open te staan voor andere kennis dan het gebruikelijke. Nogmaals aan ego ben ik ook aan onderhevig, ik wrijf het verder niemand aan. Het kan een leuke uitdaging zijn voor mensen met lef.
Dat er grapjes worden gemaakt tussendoor is oké, maar kom niet alleen voor de grapjes. Dan kun je misschien beter een ander topic maken, polyamore café of zo.
Voor wetenschappelijke vegetarische voedingsleer kun je naar de EVA website. De mensen die daar mee bezig zijn, zijn tevens universitairen van de reguliere universiteiten. Zij halen hun info bij de Amerikaanse dietisten vereniging. Dat is een reguliere wetenschappelijke vereniging en niet de eerste de beste zou ik zo zeggen. Voor vragen wil ik wel opzoekwerken doen. Geen probleem. Maar alsjeblieft geen geruzie, alleen serieuze dingen. En vraag me niet opzoekwerken te doen bij dierproefmensen, want als je erover nadenkt begrijp je dat dat geen optie kan zijn voor een ethische vegetarier.
Ik hoop hiermede dit het topic weer rollend te krijgen.
Groentjes, Willem
Laatst aangepast door willemII op do jun 12, 2008 5:41 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 12, 2008 5:39 pm
Willem, met alle respect hoor ... maar wat zijn ook alweer de raakvlakken tussen polyamorie en vegetarische voeding? Buiten de winkeldame die de groenten verkoopt misschien?
Het is niet omdat iemand zeer sociaal en vriendelijk wil zijn door een vraag aan jou te stellen over iets wat je schreef (raakvlak tussen jullie) dat er ook nood is aan een diepgaande en statistisch onderbouwde discussie over dat onderwerp.
Je kan niet gaan verwachten dat mensen die hier komen om te praten over polyamorie ... een diepgaande discussie gaan voeren over vegetarisch eten. Dan denk ik dat je op een verkeerd forum zit hoor.
Wil ik ook een topic openen over het voortplantingssysteem en de oerdrang van de tseetsee-vlieg?
Mij niet gelaten hoor ... je discussieert maar. De vraag is alleen .. tegen wie. Ik denk dat katerke nu wel heeft aangegeven dat het niet zijn doel is om daarover te gaan discussieren. Nog kandidaten?
Logisch toch dat .. bij gebrek aan nood aan die discussie .. het overhelt naar humor.
D.
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 12, 2008 5:51 pm
Met alle respect, maar wellicht ben je op een verkeerd topic beland. Je wilde op een topic terecht komen die handelde over polyamore.
Dit is het topic andere Het hoeft toch niet altijd over onze relatie(s) te gaan?Hier kan je eender welk verhaal kwijt.
Dus jij mag gerust een verhandeling gaan doen over de tjee tjee vlieg in het topic andere, waarom niet? Lijkt me interessant. Dus ik zou zeggen, maak op het topic andere een nieuw topic tjee tjee vlieg, lijkt me heel interessant. Dat is ook wel een veilig onderwerp dacht ik.
Ook op het topic andere is toegestaan het te hebben over alcoholgebruik of over de fabricage van auto's, tekenfilms,computergames of wat je maar wilt. Speciaal ervoor in het leven geroepen. Fijn hè, dat ieder zijn verhaal hier kwijt kan? Een wereld forum, dat van de polyamore. Kan letterlijk alles besproken worden, ook wat niet over Polyamore gaat. Zie kopje andere
Ieder is vrij om wel of niet hier te komen discussieren. Ik snap niet dat je katertje er weer zo nodig bij moet halen? Dat is dacht ik al gedaan. Niemand verplicht hem of jou mee te doen in de discussie. Dus als je hier niet voor het vegetarisme komt, blijf dan als t ublieft weg dank u.
Met vriendelijke groeten Willem
floortje
Aantal berichten : 134 Leeftijd : 54 Puntensysteem : 6115 Registration date : 25-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 12, 2008 8:59 pm
Seg jongens ... moet dat nu echt??
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 13, 2008 9:57 am
Ik wil hier iets serieus van maken maar als iemand begint te gallen kan ik daar niets aan doen. Ik heb niet gevraagd om afbrekend commentaar . Ieder die iets positief heeft bij te dragen is welkom.
Alle anderen mogen gerust een persoonlijke mail sturen met commentaar, maar blijf hier liever weg. Hier hebben we het over vegetarisme in het kopje andere. Een ieder die het over iets anders wil hebben is vrij om een ander topic aan te maken. Het zou het forum wellicht een stuk interessanter maken en weer levend.
De hoofdzaak hier is wel polyamore, maar het leven bestaat ook uit andere dingen. Ik dacht dat polyamore een open iets was, maar kennelijk heb ik me daar in vergist. Jammer dat een en ander uit de hand is gelopen natuurlijk. Ik had het kunnen verwachten, want vragen om vleesloos of als je een kilo vlees per week eet vleesarm te leven wekt kennelijk nogal wat agressie op. Het is niet mannelijk en het is sociaal wat moeilijk. Alhoewel ik me afvraag, waarom doet men sociaal wel het moeilijke polyamore en wil men niet nadenken over vleesloos/arm eten? Zonder overigens de verplichting om daadwerkelijk vleesloos/arm te gaan eten,maar alleen het nadenken erover wekt kennelijk al agressie op. Heeft men voor polyamore meer over omdat het juist lustbevredigend kan zijn, en bij vegetarisme je iets wat normaal ook lust opbrengt "moet" laten staan? Of hoe moet ik dat zien?
Wie wil een eerlijk en open antwoord geven? Welke filosofisch ingestelde mens durft hier iets over te zeggen?
Ik heb trouwens dit topic niet geopend, maar iemand anders van Polyamore die al langer bij de groep zit. Dus als u vragen over het waarom van deze topic hebt, verwijs ik u naar de opener van het topic. Mag dat ook even duidelijk gesteld worden?
Groentjes, Willem
Alvast bedankt
Willem
Evy Admin
Aantal berichten : 646 Leeftijd : 42 Woonplaats : Zedelgem Puntensysteem : 6264 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 13, 2008 6:22 pm
willemII schreef:
Ik heb trouwens dit topic niet geopend, maar iemand anders van Polyamore die al langer bij de groep zit. Dus als u vragen over het waarom van deze topic hebt, verwijs ik u naar de opener van het topic. Mag dat ook even duidelijk gesteld worden?
Willem
hmm ik heb het topic gesplitst omdat het iets te lang werd en ik inderdaad dacht dat het zo wat leven in de brouwerij ging brengen... en geef toe.. dat is hier wel geluk hé al was het niet de bedoeling dat er zo'n discussies gingen van komen..
mijn mening over die discussie? ik wil hierover 2 dingen kwijt: - het topic ANDERE is inderdaad voor andere dingen.. dus waarom niet over vegetarisme? als het je niet intresseert of als je er niet meer over wilt discusieren.. lees het dan niet meer.. Zo simpele oplossing zeg - iedereen heeft recht op zijn eigen mening, dus gelieve hier met de nodige respect mee om te gaan. Discussieren mag, maar probeer andere mensen niet te kwetsen..
groetjes
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 13, 2008 7:03 pm
Ik ga mijn best doen. Ik hoop van de rest hetzelfde.
Ergens had ik dat wel verwacht, dat de dsicussie hevig zou zijn. En ik bedoel het verder niet kwaad of haatdragend hoor, maar als je als ex vegetarier aan een vegetarier gaat vragen om goedkeuring dat je dan wel een probleem voor je zelf gaat maken. En dat er dan wat emoties bij te pas komen, tja, dat had ik ook verwacht en dan is het niet zo slim van mezelf om er in mee te gaan. Ik hoop bij deze dat er geen haat is ontstaan vanwege uitspraken. Niet dat ik er veel van terug ga nemen,of nuanceren, buiten datgene wat ik heb weggehaald. Het waren alleen bedenkingen, geen verwijten en ik hoop dat men ze ook zo wil gaan zien.
Ik snap het allemaal wel hoor. Veggie zijn is een moeilijke zaak, niet zo zeer voor het eten, dat is geen probleem op zich alswel dat je heel de maatschappij over je heen krijgt. Anderzijds als je als vegetarier geen zin hebt om te discussieren als je op restaurant gaat, dan zeg je tegen de (vlees etende) mensen die dat wel willen, ik eet gewoon geen vlees, klaar uit, einde discussie. Zo ken ik er ook. En dat is dan helemaal geen probleem. Uiteindelijk als de mensen je eenmaal kennen accepteren ze ook je (vegetarische) kuren wel. Niemand is perfect. (Mijn naam is niemand ) En tevens ben ik zoals je al gemerkt heb een
Met vriendelijke groentjes, ook aan katertje
Willem
Evy Admin
Aantal berichten : 646 Leeftijd : 42 Woonplaats : Zedelgem Puntensysteem : 6264 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 13, 2008 9:40 pm