Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 12:20 pm
Dag Willem,
Welkom hier!
groetjes,
- zelf ook al 10 jaar vegetariër en bezig met activisme allerhande...
willemII
Aantal berichten : 234 Leeftijd : 61 Woonplaats : Antwerpen Puntensysteem : 6033 Registration date : 04-06-08
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 1:20 pm
pasht schreef:
Dag Willem,
Welkom hier!
groetjes,
- zelf ook al 10 jaar vegetariër en bezig met activisme allerhande...
Tof, dan ken ik je vast wel, ben jij ook bij EVA?
Groentjes, Willem
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 3:43 pm
willemII schreef:
proest! euh, nee, niet BIJ EVA, nee, hihi...
(...en de reden van mijn hilariteit zal je wel duidelijk worden op de meeting )
groetjes
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 4:39 pm
Dag Willem,
welkom op het forum
Evy Admin
Aantal berichten : 646 Leeftijd : 42 Woonplaats : Zedelgem Puntensysteem : 6264 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 5:10 pm
hier ook een vegetarier (al 14 jaar)
willemII
Aantal berichten : 234 Leeftijd : 61 Woonplaats : Antwerpen Puntensysteem : 6033 Registration date : 04-06-08
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 5:21 pm
snoeperke schreef:
Wow, dan was je nog jong toen je begon. Ik was pas 20 toen ik er achter kwam dat dat kon. Allez, ik deed maar wat. Ik stopte gewoon. Maar op je 12e stoppen met vlees, dan ben je al vroeg bewust. Ik was me op die leeftijd ook wel bewust dat het niet helemaal goed voelde, maar dacht dat het zo hoorde. Al die volwassenen deden dat immers ook.Die zouden het wel weten. Wat naief he? En je hoorde links en rechts weleens van ene die vegetarier was, maar wat zag hem bleek jong. Tja, over hoe tijden veranderen. Toen ik stopte was het 1984, een heel andere tijd. Ik wordt oud :=)) Ben nog van voor de oorlog (die van 91 :=)
Evy Admin
Aantal berichten : 646 Leeftijd : 42 Woonplaats : Zedelgem Puntensysteem : 6264 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 5:32 pm
willemII schreef:
snoeperke schreef:
Wow, dan was je nog jong toen je begon. Ik was pas 20 toen ik er achter kwam dat dat kon. Allez, ik deed maar wat. Ik stopte gewoon. Maar op je 12e stoppen met vlees, dan ben je al vroeg bewust. Ik was me op die leeftijd ook wel bewust dat het niet helemaal goed voelde, maar dacht dat het zo hoorde. Al die volwassenen deden dat immers ook.Die zouden het wel weten. Wat naief he? En je hoorde links en rechts weleens van ene die vegetarier was, maar wat zag hem bleek jong. Tja, over hoe tijden veranderen. Toen ik stopte was het 1984, een heel andere tijd. Ik wordt oud :=)) Ben nog van voor de oorlog (die van 91 :=)
hey eigenlijk ben ik een tijdje moeten stoppen met vlees eten, door een operatie en toen ik dat weer mocht eten had ik 1 er geen zin meer in 2 smaakte het niet meer 3 kon het niet meer verteren, was telkens zo ziek als nen hond als ik vlees at
en nu.. 14 jaar later.. ben ik toch zoooo blij dat ik dat niet meer eet.. stinken dat dat doet.. echt niet te doen... vroeg rook dat allemaal lekker, maar nu.. nu ben ik totaal vergeten hoe het smaakte.. en als ik nu iets ruik van vlees.. bah, zal maar niet beschrijven naar wat het ruikt hihi
oja.. toen ik stopte met vlees eten... heb ik ook héél veel reacties moeten horen hoor vooral van oudere mensen: je zal doodgaan, je zal flauw worden, je kan niet leven zonder vlees, wat eet je dan wel? (alsof er niets anders bestaat dan vlees? ) in die tijd had je wel praktisch nergens vleesvervangers.. een vegaterische burger ofzo bestond bijna niet.. en toen je zei dat je vegetarier was dan was het precies of je had het over één of ander rare ziekte
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 6:38 pm
pasht schreef:
willemII schreef:
proest! euh, nee, niet BIJ EVA, nee, hihi...
(...en de reden van mijn hilariteit zal je wel duidelijk worden op de meeting )
groetjes
Etisch Vegetarisch Alternatief. Maar je hebt ook nog Biteback of PETA
Groentjes, Willem
Laatst aangepast door willemII op do jun 05, 2008 10:01 pm; in totaal 2 keer bewerkt
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 6:43 pm
[quote="snoeperke"]
willemII schreef:
snoeperke schreef:
, wat eet je dan wel? (alsof er niets anders bestaat dan vlees? )
Euh, wat eet je dan wel? http://www.vegancafee.be/productinfo/156%20soorten%20groenten.html
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 7:39 pm
[quote="snoeperke"]
willemII schreef:
snoeperke schreef:
hey eigenlijk ben ik een tijdje moeten stoppen met vlees eten, door een operatie en toen ik dat weer mocht eten had ik 1 er geen zin meer in 2 smaakte het niet meer 3 kon het niet meer verteren, was telkens zo ziek als nen hond als ik vlees at
en nu.. 14 jaar later.. ben ik toch zoooo blij dat ik dat niet meer eet.. stinken dat dat doet.. echt niet te doen... vroeg rook dat allemaal lekker, maar nu.. nu ben ik totaal vergeten hoe het smaakte.. en als ik nu iets ruik van vlees.. bah, zal maar niet beschrijven naar wat het ruikt hihi
Je smaakpapillen veranderen idd wel drastisch. Zelfs nog als je van vegetarier naar veganist gaat. Vroeger lustte ik niet graag rauwkost, maar nu lust ik dat wel graag. En vlees heeft een zware vertering, vandaar dat je er ziek van wordt als je het een tijd niet eet. Eigenlijk is het ook niet echt lekker, maar een mens wordt gewoon geconditioneerd in smaak. Neem een sigaret, dat is eigenlijk smerig van smaak, maar als je een tijdje dat gebruikt hebt vind je die smaak fantastisch. Conditionering is een raar iets, neem muziek, vroeger vond ik vaak bepaalde nieuwe hits maar niets, maar als je ze dan weken hoort dan vind je het uiteindelijk wel aardig klinken. Hersenspoeling, en zo komen we dan bij koppel 1 + 1 hoort zo. Monogamie is opgedrongen door de kerken . Ik heb ook in wikipedia gelezen dat we de pas laatste 12.000 jaar begonnen zijn met monogaam te leven uit praktische overwegingen. Tja, dat is nog maar kort. Maar je bent het zo gewoon dat het precies zo hoort. En dan maar "vreemd" gaan omdat je het niet kan houden. Tot hier toe niet fysiek gedaan hoor, alleen in gedachte. Dus veel dingen zijn gewoon opgedrongen, ook vlees eten. Met de beste bedoelingen, dat wel natuurlijk. Die ouders wisten niet beter en dachten wel goed te doen. Maar we gaan al steeds meer terug naar de roots. Goede ontwikkeling
PolyToo
Aantal berichten : 1443 Leeftijd : 59 Woonplaats : Zuiderkempen Puntensysteem : 6928 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 8:29 pm
Eekes, vegetaries , ga we. pssst pspsss weg bah
Ahum 12.000 jaar? En de Aarde bestaat pas 6.000 jaar.
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 9:21 pm
PolyToo schreef:
Eekes, vegetaries , ga we. pssst pspsss weg bah
Ahum 12.000 jaar? En de Aarde bestaat pas 6.000 jaar.
Was ik even vergeten
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 9:41 pm
Ik ben geen echte vege, want ik eet nog een ietsie pietsie vlees. Ik heb ook jaren gehad waarin geen vlees at, maar ik herval altijd
Maar het meeste van het vlees vind ik gewoon niet lekker. Vis en gevogelte vind ik helemaal om te kotsen.
En mijn vriend is zo iemand die overtuigd is dat hij vlees nodig heeft.
Een speciaal voor hem
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch do jun 05, 2008 10:52 pm
Snoes schreef:
Ik ben geen echte vege, want ik eet nog een ietsie pietsie vlees. Ik heb ook jaren gehad waarin geen vlees at, maar ik herval altijd
Maar het meeste van het vlees vind ik gewoon niet lekker. Vis en gevogelte vind ik helemaal om te kotsen.
En mijn vriend is zo iemand die overtuigd is dat hij vlees nodig heeft.
Een speciaal voor hem
Ja, die jongens ook hè, die denken altijd dat de kracht in het vlees zit, en als ze geen vlees eten zijn ze geen echte vent. Ik ben dus geen echte vent. Zucht.......
katertje
Aantal berichten : 49 Leeftijd : 49 Woonplaats : Amsterdam Puntensysteem : 6028 Registration date : 15-05-08
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 1:03 am
Ik ben een vagotarier. Dat is een kruising tussen de woorden 'vaag' en 'vegetarier'. Ik eet af en toe vlees of vis. Ik ben 14 jaar heel strikt vegetarisch geweest en daarna ben ik weer af en toe vis en vlees gaan eten. Kwa vlees : het liefst scharrel. En bij voorkeur vis.
Het (matige) eten van vlees (niet meer dan 150 gram per week) is natuurlijk en gezond is. Het is vooral de overcomsumptie en de manier waarop dieren gehouden worden waar ik minder blij mee ben. En het feit dat de vleesindustrie inefficient is, in die zin dat het eten wat je in een koe stopt (graan/voedsel van de koe) 10 x zoveel energie kost als energie die in biefstukjes zit, die de koe oplevert. En ook alle energie die het kost om die dieren te fokken, het vlees te koelen, gekoeld te vervoeren en in de winkels te krijgen, schijnt nogal fors bij te dragen aan global warming.
Wat voor mij verder ook meespeelt is :
1. Ik vind het vervelend om als ik ergens ga eten of uit eten ga altijd moeilijk te moeten doen (wa tik 14 jaar wel gedaan heb). 2. De vraag: wat is gezond. Een dieet met af en toe vis is gewoon gezonder dan puur vegetarisch. 3. Ik heb nogal moeite met op gewicht blijven (snelle stofwisseling). En ik heb het idee dat dat beter lukt als ik af en toe vlees en vis eet. 4. Dierlijk eiwit heb je nodig, dus als je puur vegetarisch bent, zul je relatief veel zuivel tot je moeten nemen, hetgeen niet echt gezond is. Natuurljik kun je ook allerlei supplementen slikken (vitamine b12), alleen tsja.. het schijnt dat he tniet puur gaat om de vitaminen en stofjes, maar ook om het daadwerkelijke organische voedsel.
Groetjes
Katertje
PolyToo
Aantal berichten : 1443 Leeftijd : 59 Woonplaats : Zuiderkempen Puntensysteem : 6928 Registration date : 24-02-08
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 1:09 am
Oh help! Ik ben de enigste vleeseter hier.
Ik heb vroeger een paar keer geprobeerd om minder vlees te eten, en de eerste keer dat ik dat dee had ik enorm veel pijn mijn mijn borststreek, vooral als ik hoestte was dat heel pijnlijk. Ik had toen al een jaar minder vlees gegeten. Het werd zo pijnlijk, alsof je een snijwond in je vinger had maar dan over over je hele ribbenkast en ademen werd meer en meer pijnlijk. Ik ga naar de dokter, en ze zegt doodserieus, ah je natuurlijk vitamine B12 tekort! Ik zou dus microscheurtjes hebben en dat was die pijn. Ik kreeg B12 suplementen en een week of zo later was die pijn weg.
Later heb ik nog eens geminderd, terug hetzelfde probleem, dus heb ik dat maar opgegeven, want heb geen zin om steeds B12 pillen te nemen of pijn te hebben. gezond is dat echt niet.
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 1:37 am
katertje schreef:
Ik ben een vagotarier. Dat is een kruising tussen de woorden 'vaag' en 'vegetarier'. Ik eet af en toe vlees of vis. Ik ben 14 jaar heel strikt vegetarisch geweest en daarna ben ik weer af en toe vis en vlees gaan eten. Kwa vlees : het liefst scharrel. En bij voorkeur vis.
Het (matige) eten van vlees (niet meer dan 150 gram per week) is natuurlijk en gezond is. Het is vooral de overcomsumptie en de manier waarop dieren gehouden worden waar ik minder blij mee ben. En het feit dat de vleesindustrie inefficient is, in die zin dat het eten wat je in een koe stopt (graan/voedsel van de koe) 10 x zoveel energie kost als energie die in biefstukjes zit, die de koe oplevert. En ook alle energie die het kost om die dieren te fokken, het vlees te koelen, gekoeld te vervoeren en in de winkels te krijgen, schijnt nogal fors bij te dragen aan global warming.
Wat voor mij verder ook meespeelt is :
1. Ik vind het vervelend om als ik ergens ga eten of uit eten ga altijd moeilijk te moeten doen (wa tik 14 jaar wel gedaan heb). 2. De vraag: wat is gezond. Een dieet met af en toe vis is gewoon gezonder dan puur vegetarisch. 3. Ik heb nogal moeite met op gewicht blijven (snelle stofwisseling). En ik heb het idee dat dat beter lukt als ik af en toe vlees en vis eet. 4. Dierlijk eiwit heb je nodig, dus als je puur vegetarisch bent, zul je relatief veel zuivel tot je moeten nemen, hetgeen niet echt gezond is. Natuurljik kun je ook allerlei supplementen slikken (vitamine b12), alleen tsja.. het schijnt dat he tniet puur gaat om de vitaminen en stofjes, maar ook om het daadwerkelijke organische voedsel.
Groetjes
Katertje
Sorry, dierlijk eiwit heb je niet nodig. Ik ben al 6 jaar veganist (geheel geen dierlijke dingen) en heb geen tekorten. Je moet niet allerlei supplementen slikken bij voldoende gevarieerd alleen maar B12. En als je denkt dat dat niet natuurlijk is, vraag je daneens af wat er in jouw leven wel natuurlijk is. Douchen, niet natuurlijk, autorijden , niet natuurlijk, verwarmen in huis, niet natuurlijk, de trein pakken, niet natuurlijk. En dan vallen we ineens over B12? En we moeten 150 gram vlees per week eten want dat is natuurlijk? Alles niet natuurlijk, maar als het over vlees gaat, terug naar de natuur. Dat is toch een beetje gek niet?
En ik heb ook een snelle stofwisseling. Ik ben wel mager, altijd geweest, maar ben sinds ik gestopt ben met vlees nog iets bijgekomen. Niet veel, maar wel een kilo op 3. Blijf nu al een jaar of 20 op hetzelfde gewicht.
Je kunt trouwens B12 wel natuurlijk krijgen hoor. B12 wordt gemaakt door bacterien die in je darmen zitten, ze zitten alleen te laag. Ze komen met je uitwerpselen naar buiten. Er zijn meer plantenetende dieren die er problemen mee hebben om B12 te krijgen en die eten hun uitwerpselen om dit op te lossen. Volg gerust de natuur, ik pak wel een pilletje.
En je kunt alleen het probleem bioindustrie en milieuprobleem (mee) oplossen door zelf niet aan "dier is ding denken te doen". Zolang je een dier al dan niet in stukken koopt doe je er aan mee. Je kunt alleen dingen kopen, zie wet. Of dat het biologisch gevoed is of niet, je veroorzaakt mee de ellende door het wezen van het dier te negeren, en dat doe je als je het voor je laat doden. En voorbeeld doet volgen. Als jij vlees eet, doet een ander dat ook en dan in overdaad met als enig excuus;" iedereen eet toch vlees? En iedereen beschouwt het als product, anders koop je het niet, want je kunt alleen dingen kopen, zie wet." . En je mag kopen wat je wilt, zolang je er niemand (lees alleen de mens) kwaad mee doet is er toch niets mis mee? Ik heb rechts en wets kennis gedaan, en een dier is een zaak die je in eigendom hebt, en dus een ding. En ieder die gebruik maakt van die wet houdt het in stand, of dat ie nu 150 gram ding per week koopt (het is al een goed begin natuurlijk) of een kilo.Maar het is je eigen verantwoording verder wat je ermee doet. Veel geluk ermee.
Groentjes,
Willem
katertje
Aantal berichten : 49 Leeftijd : 49 Woonplaats : Amsterdam Puntensysteem : 6028 Registration date : 15-05-08
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 3:39 am
Ik heb dus ook lang geloof dat vitamine b12 het enige aandachtspunt is voor vega's.
Maar ik las onlangs ergens ergens dat je zonder dierelijke voeding ook bepaalde omega zuren niet binnen krijgt. Je hebt bijvoorbeeld wel plantaardige omega 3 (lijnzaad), maar dat is dus een andere variant van omega 3. En die dierlijke variant heb je ook nodig.
Als je wilt zoek ik het artikel voor je op.
katertje
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 3:55 am
willemII schreef:
Sorry, dierlijk eiwit heb je niet nodig. Ik ben al 6 jaar veganist (geheel geen dierlijke dingen) en heb geen tekorten.
Heb je (wetenschappelijke) bronnen die dit ondersteunen, of alleen je eigen subjectieve ervaring?
Daarnaast, zoals ik al aangaf: er is een verschil tussen het innemen van vitaminen via pilletjes en het innemen van vitaminen via organisch voedsel.
Voorbeeld om dit te ondersteunen: multivitaminepillen slikken is niet gezond, je moet echt fruit en groenten eten. Zo heb je alleen maar wat aan vitamine C als je tegelijk ook bepaalde andere sotffen inneemt die zorgen dat de vitamine C ook daadwerlijke wordt opgenomen.
En sorry als fruit en groenten te 'natuurlijk' voor je zijn. Daar ben je geloof ik tegen
Nee geintje. Maar als ik het goed begrijp geldt dit bij inname van vitamine b12 net zo als voor inname van alle andere vitaminen. Namelijk dat het gezonder is om het via organische bronnen tot je te nemen.
Evy Admin
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 11:29 am
eventjes rechtzetten: ik eet geen vlees of gevogelte.. wel vis...
ik heb geen tekorten.. eet al 14 jaar geen vlees of gevogelte.. en heb 7 maanden geleden een kerngezonde baby op de wereld gezet.. zonder extra b12 enz.. (zit natuurlijk wel in vis, dacht ik?)
groetjes
Gast Gast
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 11:59 am
willemII schreef:
Je moet niet allerlei supplementen slikken bij voldoende gevarieerd alleen maar B12. En als je denkt dat dat niet natuurlijk is, vraag je daneens af wat er in jouw leven wel natuurlijk is. Douchen, niet natuurlijk, autorijden , niet natuurlijk, verwarmen in huis, niet natuurlijk, de trein pakken, niet natuurlijk. En dan vallen we ineens over B12? En we moeten 150 gram vlees per week eten want dat is natuurlijk? Alles niet natuurlijk, maar als het over vlees gaat, terug naar de natuur. Dat is toch een beetje gek niet?
...
Je kunt trouwens B12 wel natuurlijk krijgen hoor. B12 wordt gemaakt door bacterien die in je darmen zitten, ze zitten alleen te laag. Ze komen met je uitwerpselen naar buiten. Er zijn meer plantenetende dieren die er problemen mee hebben om B12 te krijgen en die eten hun uitwerpselen om dit op te lossen. Volg gerust de natuur, ik pak wel een pilletje.
En je kunt alleen het probleem bioindustrie en milieuprobleem (mee) oplossen door zelf niet aan "dier is ding denken te doen". Zolang je een dier al dan niet in stukken koopt doe je er aan mee. Je kunt alleen dingen kopen, zie wet. Of dat het biologisch gevoed is of niet, je veroorzaakt mee de ellende door het wezen van het dier te negeren, en dat doe je als je het voor je laat doden. En voorbeeld doet volgen. Als jij vlees eet, doet een ander dat ook en dan in overdaad met als enig excuus;" iedereen eet toch vlees? En iedereen beschouwt het als product, anders koop je het niet, want je kunt alleen dingen kopen, zie wet." . En je mag kopen wat je wilt, zolang je er niemand (lees alleen de mens) kwaad mee doet is er toch niets mis mee? Ik heb rechts en wets kennis gedaan, en een dier is een zaak die je in eigendom hebt, en dus een ding. En ieder die gebruik maakt van die wet houdt het in stand, of dat ie nu 150 gram ding per week koopt (het is al een goed begin natuurlijk) of een kilo.Maar het is je eigen verantwoording verder wat je ermee doet. Veel geluk ermee.
willem, zaaaaalig relaas! zeker eentje om bij te houden, fantastisch gewoon!
groetjes,
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 12:14 pm
katertje schreef:
willemII schreef:
Sorry, dierlijk eiwit heb je niet nodig. Ik ben al 6 jaar veganist (geheel geen dierlijke dingen) en heb geen tekorten.
Heb je (wetenschappelijke) bronnen die dit ondersteunen, of alleen je eigen subjectieve ervaring?
Daarnaast, zoals ik al aangaf: er is een verschil tussen het innemen van vitaminen via pilletjes en het innemen van vitaminen via organisch voedsel.
Namelijk dat het gezonder is om het via organische bronnen tot je te nemen.
Sure, uitwerpselen zijn organisch. Dus B12 is organisch te verkrijgen. Voel je vrij zou ik zeggen. Die supplementen bevatten 10000 x de hoeveelheid die je nodig zou hebben en daarvan komt idd maar een deel van in je bloed terecht. We kunnen dit aandeel verhogen door de supplementen in te nemen tijdens het consumeren van idd organische bronnen, eten dus. Die B12 is overigens niet syntetisch aangemaakt zoals veel andere vitaminepreparaten maar met bacterienkweekjes op organisch materiaal, anders groeien de bacterien niet. In principe redelijk natuurlijk.
Over andere vitamines hebben we het verder niet gehad geloof ik, verbeter me als ik mis zit. Ik heb dus nergens gezegd dat je andere vitamines met supplementen moet verkrijgen. We hebben het enkel en alleen over B12.
Voor de eiwitten verwijs ik je naar deze site http://www.vegetarisme.be/php/eiwitten.html?menu=new&s=1&ss=2&sss=1 Aan het einde van depagina kun je de referenties op aanvraag verkrijgen. Stuur een mail en vraag naar de schrijfster of ze de referenties wil geven.
Laatst aangepast door willemII op vr jun 06, 2008 3:40 pm; in totaal 1 keer bewerkt
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 12:26 pm
PolyToo schreef:
Oh help! Ik ben de enigste vleeseter hier.
Ik heb vroeger een paar keer geprobeerd om minder vlees te eten, en de eerste keer dat ik dat dee had ik enorm veel pijn mijn mijn borststreek, vooral als ik hoestte was dat heel pijnlijk. Ik had toen al een jaar minder vlees gegeten. Het werd zo pijnlijk, alsof je een snijwond in je vinger had maar dan over over je hele ribbenkast en ademen werd meer en meer pijnlijk. Ik ga naar de dokter, en ze zegt doodserieus, ah je natuurlijk vitamine B12 tekort! Ik zou dus microscheurtjes hebben en dat was die pijn. Ik kreeg B12 suplementen en een week of zo later was die pijn weg.
Later heb ik nog eens geminderd, terug hetzelfde probleem, dus heb ik dat maar opgegeven, want heb geen zin om steeds B12 pillen te nemen of pijn te hebben. gezond is dat echt niet.
Ach ja, dierenlijken eten is gezond. Tja, je moet doen waar je je gelukkig mee voelt niet dan? Neem vooral geen antibiotica als je een longonsteking hebt, niet gezond. Douchen, niet gezond, stinken is natuurlijk. Neem geen trein, geen bus en geen auto naar het werk, niet gezond vanwege alle bacterien van mensen die onderweg zijn om ziek te worden. Fietsen is gevaarlijk met al die auto's en hun uitlaatgassen dus niet gezond. Werken is zowiezo niet gezond, voedsel verzamelen zoals in de oertijd is gezonder. In Suriname kun je je voedsel uit het bos halen, allen daarheen. Je voedsel koken is niet gezond, neem een lekker rauw biefstukje. Drink alleen water, want de rest is niet gezond. Verwarmen is niet gezond. Op je matras verzamelen zich miljoenen mijten en die hun uitwerpselen zijn niet gezond, doe gezond en slaap buiten op het zand. Succes ermee. Veel plezier, maar ik slaap wel lekker warm op mijn matras en neem de mijten er maar bij, ondanks mijn allergie voor huisstof en huisstofmijt. Ik ben er gelukkig mee, ik slaap nooit alleen, zelfs als mijn vrouw er niet meer zou zijn. Ik heb in ieder geval binnen mijn mogelijkheden een schoon geweten en neem de B12 supplementen er maar bij. Groentjes, Willem
Laatst aangepast door willemII op vr jun 06, 2008 1:00 pm; in totaal 1 keer bewerkt
willemII
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 12:30 pm
snoeperke schreef:
eventjes rechtzetten: ik eet geen vlees of gevogelte.. wel vis...
ik heb geen tekorten.. eet al 14 jaar geen vlees of gevogelte.. en heb 7 maanden geleden een kerngezonde baby op de wereld gezet.. zonder extra b12 enz.. (zit natuurlijk wel in vis, dacht ik?)
groetjes
Ja, zit in vis. En in melk en eieren. Maar die gebruik ik niet, ik probeer alles te mijden waar meer leed mee gemoeid is dan nodig. Liever een B12 tabletje. Ik zit er niet mee. Ik heb genoeg in mijn bloed, ook van de andere stoffen die ik via fruit, groente en noten binnenkrijg. dus geen probleem verder. Groentjes, Willem
katertje
Onderwerp: Re: vegetarisch vr jun 06, 2008 4:38 pm
pasht schreef:
willem, zaaaaalig relaas! zeker eentje om bij te houden, fantastisch gewoon!
groetjes,
Zalig? Ik ben er juist niet op ingegaan omdat ik er vanuit ging dat het evident is dat Willem's relaas, alhoewel goed bedoeld, op veel punten niet klopte. Ik bedoel het gaf wel goed uitdrukking aan een gevoel, maar feitelijk (wetenschappelijk) gezien klopt het van geen kanten. Daarom schrik ik er van als mensen hierbij staan de juichen aan de zijlijn. Mensen, hoe fanatiek je ook van dieren houdt, blijf aub kritisch, blijf trouw aan wetenschappelijke feiten en wees kritisch als mensen met holle rhetoriek of drogredeneringen aankomen.
Daarom zal ik er alsnog op ingaan:
Van te voren wijs ik op het belang om bij argumentatie verschillende punten uit elkaar te houden, zoals
- gaat het om wat het beste is voor de werled en het mileue (global warming etc) - gaat het om welk dieet het gezondst is voor de mens - gaat het om bepaalde ideeen over de manier waarop mensen met dieren zouden moeten omgaan
Ten eerste het punt dat 150 gr vlees per weken eten niet helpt. Dat is grote onzin. Als iedereen zich tot max 150 gram vlees zou beperken per week zou beperken, zou dit veel problemen oplossen. Er vanuit gaande dat er gemiddeld meer dan 150 per dag wordt geconsumeerd, betekent dit een reductie in vleesconsumptie met een factor 7. Dit zou een gigantische stap voorwaarts zijn kwa reductie van global warming, en heel goed voor de gemiddelde gezondheid van mensen. Meer dan 150 gram vlees per week eten is namelijk ongezond.
Dan het 'eet je eigen poep'-argument. In tegenstelling tot sommige dieren, worden mensen ziek als ze hun eigen uitwerpselen opeten. Bovendien presenteert willem alsof je eigen poep eten de enige optie is om via organisch voedsel b12 binnen te krijgen. Dat is dus niet zo. De gezondste manier is om (in matige hoeveelheden) af en toe zuivel, vis of vlees eten.
Dan het relaas over wat 'natuurlijk' is. Als je zegt dat het goed is om natuurlijk en organisch *voedsel* tot je te nemen, wil dat nog niet zeggen dat het daarmee automatisch ook goed is om op alle andere vlakken van je leven alles 'natuurlijk' en 'organisch' te doen.
Dat is net zo iets als zeggen 'o jij houdt niet van electronische-muziek?, dan mag je ook niet op electra koken!'. *op het vlak voeding* is de 'natuurlijke' inname van voedingsstoffen (dus via organisch voedsel) het gezondst, op andere vlakken van ons leven zijn we wellicht gebaat bij non-organische of niet-natuurlijke dingen.
Als we spreken over 'je verantwoording' nemen, dan vind ik dat willem in deze dicussie niet helemaal doet. Het is te veel een bekeer-praatje a la jehova. Laten we gewoon kritisch blijven kijken naar de (wetenschappelijke) feiten.
Verantwoording nemen gaat namelijk om kritisch en objectief blijven, ook tenopzichte van verhalen en (drog)argumenten die binnen vega-kringen de ronde doen.
Belangrijk is, dat alle partijen in een discussie er voor open staan dat ze er naast kunnen zitten en op alle momenten bereid zijn hun overtuigingen (bijvoorbeeld over wat gezonde voeding is) bij te stellen als er wetenschappelijke bronnen zijn die hier toe aanzetten.
Een probleem hierbij is dat veel veganisten dit zijn vanuit een diepe (bijna religieuze) overtuiging. Hierdoor hebben ze van te voren al vastgesteld, dat wat de wetenschappelijk feiten ook zijn, ze willen er op uitkomen dat inname van dierelijke voeding niet nodig is, en niet gezond is.
Ik denk als je als veganisten nou echt eerlijk bent, dan zeg je: "ok, als veganist is de kans op een optimaal dieet en gezond voedingspatroon stukken kleiner dan als vegetarier of matige vlees/vis-eter, waarschijnlijk had ik fitter kunnen zijn als ik af en toe op zn minst vis of een ei eet, en toch ben ik veganist."
Misschien he bje bepaalde idealen waardoor er mee akkoord gaat om minder gezond te eten dan mogelijk is, bijvoorbeeld uit dierenliefde. Dat vind ik prima. Maar waar ik moe van word zijn veganisten die bij hoog en laag beweren dat veganistisch dieet het *gezondste* dieet is. Ik geloof best dat je er niet direct dood aan zal gaan en dat je er nog redelijk fit bij kan voelen. Maar dat is wat anders.