polyamory
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

polyamory

Het eerste Belgische polyamory forum
 
IndexPortalGalerijZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Over NRE

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Bronwyn




Vrouw
Aantal berichten : 156
Leeftijd : 48
Woonplaats : Limburg
Puntensysteem : 5696
Registration date : 04-03-09

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimedo maa 12, 2009 6:31 pm

Vooral een vraagje aan PolyToo eigenlijk... Ik las ergens in een ander berichtje over NRE. Heb eens gegoogeld, maar blijkbaar is dat de afkorting van heel wat meer dan wat ik eigenlijk zoek.

Van wat is het een afkorting? Is het iets wat typisch bij polyamorie hoort? Waar vind ik er meer over?

Bronwyn
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimedo maa 12, 2009 9:20 pm

Het is de afkorting van new relation energy (als ik het me goed herinner.) Het gevoel dat je hebt wanneer je verliefd bent en pas een nieuwe relatie bent begonnen. Het is niet iets wat typisch bij polyamory hoort. Je zou het even goed verliefdheid kunnen noemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
PolyToo

PolyToo


Man
Aantal berichten : 1443
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zuiderkempen
Puntensysteem : 6725
Registration date : 24-02-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimedo maa 12, 2009 9:34 pm

Bronwyn schreef:
Vooral een vraagje aan PolyToo eigenlijk... Ik las ergens in een ander berichtje over NRE. Heb eens gegoogeld, maar blijkbaar is dat de afkorting van heel wat meer dan wat ik eigenlijk zoek.

Van wat is het een afkorting? Is het iets wat typisch bij polyamorie hoort? Waar vind ik er meer over?

Bronwyn
New Relationship Energy.

Zelfs polyamoren die een harem van partners hebben durven wel eens verliefd worden op iemand nieuw en op dat moment zal de verliefdheid de bovenhand hebben en eerder de neiging geven om je andere partners te verwaarlozen. Het is gewoon van tijdelijke aard, en het is hier dat veel beginnende polyamoren last mee hebben omdat ze in paniek raken dat ze hun partner verliezen. Die paniek is eerder de oorzaak waarom een beginnende polyamore relatie ontspoort.

De balans vinden om je partner van die NRE te laten genieten en toch niet zo ver gaan dat die je totaal verwaarloost is ook heel complex. Fouten zullen zeker gemaakt worden, daarom dat communicatie zo belangrijk is. Aan de ene kant geeft je die persoon extra vrijheid om wat meer met die nieuwe vlam te zijn, maar durf ook eerlijk vertellen als je voelt dat je je wat verwaarloosd begint te voelen zodat die persoon weet dat je ook wat aandacht verdient.

De balans vinden is echt een poging van trial-and-error. Maar het is het waard :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimedo maa 12, 2009 10:05 pm

NRE:
Zie volgende link met uitgebreide uitleg (Engels)
Klik:
http://polyamoryonline.org/articles/nre_stuff.html#top

Op de + klikken voor grotere en gemakkelijke leestekst (linksboven)

Groet van Ingres

(vrijwilligers gevraagd voor vertaling Engels-Nederlands)

Methode: Engelse tekst bewerken met vertaalmaschine en dan corrigeren aan de hand van de originele tekst Idea
Deze methode hebben we succesvol al toegepast op het Artikel "Wat therapeuten zouden moeten weten over polyamory" van psych. G. Weizman.
Terug naar boven Ga naar beneden
Linde

Linde


Vrouw
Aantal berichten : 527
Leeftijd : 55
Woonplaats : Nederland
Puntensysteem : 5994
Registration date : 18-06-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 1:05 am

Die methode werkt wel ja,
maar ga er maar aanstaan.... pff wat een lap tekst!
http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fpolyamoryonline.org%2Farticles%2Fnre_stuff.html%23top&sl=en&tl=nl&history_state0=
(Handig bij deze is dat als je de muis laat staan op een zin, de orginele zin in een ballonnetje erbij komt te staan)

Toch zijn er wel humoristische stukken in te vinden bij zo'n brute vertaling Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 1:14 am

Linde schreef:
Die methode werkt wel ja,
maar ga er maar aanstaan.... pff wat een lap tekst!
http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fpolyamoryonline.org%2Farticles%2Fnre_stuff.html%23top&sl=en&tl=nl&history_state0=
(Handig bij deze is dat als je de muis laat staan op een zin, de orginele zin in een ballonnetje erbij komt te staan)

Toch zijn er wel humoristische stukken in te vinden bij zo'n brute vertaling Wink

Het laatste klopt, ik schoot ook in de lach toen ik bij de andere vertaling voor therapeuten iets over "relationele erotische vliegtuigen" las... Rolling Eyes
Terug naar boven Ga naar beneden
Linde

Linde


Vrouw
Aantal berichten : 527
Leeftijd : 55
Woonplaats : Nederland
Puntensysteem : 5994
Registration date : 18-06-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 1:16 am

Laughing hahaha
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6286
Registration date : 01-03-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 1:41 am

Om terug te komen op het thema NRE Twisted Evil : ik weet dat het idealistisch klinkt op het naieve af, maar wat ik altijd geprobeerd heb is om mee blij te zijn wanneer een partner aan een nieuwe relatie begon.

Zodra je echt begrepen hebt dat je nooit 'eigenaar' zal/kan/mag zijn van andermans gedachten, gevoelens & lichaam, zeker nt van wie je liefhebt, wordt dat plots een heel stuk makkelijker.

Op voorwaarde dat die persoon er ook zo over denkt natuurlijk.

OK, het feit dat iemand een extra band wil uitbouwen met iemand anders, heeft er altijd wel ergens mee te maken dat ze nt 'alles' vindt in haar relatie met jou. So what?! Normaal toch, neen?
Moet je daarom bang zijn haar te verliezen? Ik denk het nt, hangt weer net af van hoe je er zelf op reageert.

Nu ik er zo ver nadenkt heb ik op die manier zelden of nooit een partner 'verloren', al was het nt altijd even makkelijk natuurlijk.
En in de extreme gevallen waar een partner echt mono wilde met haar nieuwe vlam, zelfs al had ze dat zelf nt meteen door, heb ik een stap opzij gezet. Vechten heeft dan vgs mij geen zin.

Akkoord, dat ging een stuk makkelijker omdat ik andere partners had, maar ik denk dat je vooral in jezelf moet blijven geloven. En daar heb je in principe geen enkele partner voor nodig. Al kunnen ze het wel een heel stuk plezanter maken. Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
PolyToo

PolyToo


Man
Aantal berichten : 1443
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zuiderkempen
Puntensysteem : 6725
Registration date : 24-02-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 1:54 am

vrouwenfluisteraar schreef:
Om terug te komen op het thema NRE Twisted Evil : ik weet dat het idealistisch klinkt op het naieve af, maar wat ik altijd geprobeerd heb is om mee blij te zijn wanneer een partner aan een nieuwe relatie begon.
Er is een zeer groot verschil tussen theory en praktijk.

Je moet eigenlijk niet proberen blij te zijn, dat doe je automatisch, zo lang het iemand is die je vertrouwt.
Als ze met een veroordeelde pedofiel afkomt, of een of ander oorlogsmisdadiger of iemand die zijn partners mishandelt, beroeps alcoholist of pathologische leugenaar mag ze die hebben, maar die gast komt hier niet binnen en als ze die niet wil laten vallen, dan stop ik met die relatie zodat ze niet moet kiezen.

Ze is vrij om voor zo iemand te kiezen, maar ik wil die niet in mijn vriendenkring/relatie hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik al mijn vrienden laat vallen omdat ze voor iemand kiezen die duidelijk al bewezen heeft dat die niet te vertrouwen is. En daar heb ik nooit spijt van gehad want ik heb nieuwe mensen leren kennen die nog beter waren.
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6286
Registration date : 01-03-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 2:07 am

PolyToo schreef:
vrouwenfluisteraar schreef:
Om terug te komen op het thema NRE Twisted Evil : ik weet dat het idealistisch klinkt op het naieve af, maar wat ik altijd geprobeerd heb is om mee blij te zijn wanneer een partner aan een nieuwe relatie begon.
Er is een zeer groot verschil tussen theory en praktijk.

Je moet eigenlijk niet proberen blij te zijn, dat doe je automatisch, zo lang het iemand is die je vertrouwt.
Als ze met een veroordeelde pedofiel afkomt, of een of ander oorlogsmisdadiger of iemand die zijn partners mishandelt, beroeps alcoholist of pathologische leugenaar mag ze die hebben, maar die gast komt hier niet binnen en als ze die niet wil laten vallen, dan stop ik met die relatie zodat ze niet moet kiezen.

Ze is vrij om voor zo iemand te kiezen, maar ik wil die niet in mijn vriendenkring/relatie hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik al mijn vrienden laat vallen omdat ze voor iemand kiezen die duidelijk al bewezen heeft dat die niet te vertrouwen is. En daar heb ik nooit spijt van gehad want ik heb nieuwe mensen leren kennen die nog beter waren.

We hebben het hier al eens over gehad PT. En we verschillen ook hier (weer) van mening.

Ik laat niemand vallen omdat ze kiest voor iemand die mij nt bevalt, al of nt met een 'zwaar verleden'.

Als ik echt denk dat die nieuwe relatie slecht is voor haar/ons, zal ik uiteraard nt passief toekijken. Ik ga er proberen over te praten en mijn visie duidelijk maken. Maar ik zou eerder geneigd zijn om de banden nog aan te halen, omdat ik van haar hou en haar wil beschermen.

Je kan je liefde toch nt zomaar ineens 'stopzetten' omdat je partner iets doet wat je nt bevalt? En bijgevolg dus ook een relatie nt echt beëindigen? Tenzij je dat zou doen uit zelfbescherming, maar dan ben je vgs mij al een heel eind de verkeerde kant opgegaan met je relatie.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
PolyToo

PolyToo


Man
Aantal berichten : 1443
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zuiderkempen
Puntensysteem : 6725
Registration date : 24-02-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 2:19 am

vrouwenfluisteraar schreef:
Je kan je liefde toch nt zomaar ineens 'stopzetten' omdat je partner iets doet wat je nt bevalt? En bijgevolg dus ook een relatie nt echt beëindigen? Tenzij je dat zou doen uit zelfbescherming, maar dan ben je vgs mij al een heel eind de verkeerde kant opgegaan met je relatie.
Dat kan je wel, vooral als je ontdekt dat je ander partners er de dupe van gaat worden.
Bij polyamorie moet je ook aan je ander partners denken. Als ik een nieuwe relatie start met iemand anders, welke gevolg geeft dat voor mijn ander partners.

Als 1 van mijn partners kinderen heeft en een ander partner begint een relatie met een veroordeelde pedofiel, dan ga ik die relatie stop zetten als ze voor hem blijft kiezen want ik wil geen veroordeelde pedofiel in de buurt van de kinderen van mijn andere partners.

Nu als ik single zou zijn is het nog discussieerbaar maar als ik een tweede partner zou tegen komen dan stopt dan mijn eerste.
Ze is vrij om te doen wat zij wil, maar ze volgt een weg die ik niet ga volgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6286
Registration date : 01-03-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 2:29 am

PolyToo schreef:
vrouwenfluisteraar schreef:
Je kan je liefde toch nt zomaar ineens 'stopzetten' omdat je partner iets doet wat je nt bevalt? En bijgevolg dus ook een relatie nt echt beëindigen? Tenzij je dat zou doen uit zelfbescherming, maar dan ben je vgs mij al een heel eind de verkeerde kant opgegaan met je relatie.
Dat kan je wel, vooral als je ontdekt dat je ander partners er de dupe van gaat worden.
Bij polyamorie moet je ook aan je ander partners denken. Als ik een nieuwe relatie start met iemand anders, welke gevolg geeft dat voor mijn ander partners.

Als 1 van mijn partners kinderen heeft en een ander partner begint een relatie met een veroordeelde pedofiel, dan ga ik die relatie stop zetten als ze voor hem blijft kiezen want ik wil geen veroordeelde pedofiel in de buurt van de kinderen van mijn andere partners.

Nu als ik single zou zijn is het nog discussieerbaar maar als ik een tweede partner zou tegen komen dan stopt dan mijn eerste.
Ze is vrij om te doen wat zij wil, maar ze volgt een weg die ik niet ga volgen.

Tja da's natuurlijk wel een heel extreem vb.
Maar dan nog zou ik proberen die partner te houden zonder dat die pedofiel in de buurt komt.

Laat ik 2 andere vbn geven.

1 van mijn partners is een Vlaams Blokker (ik hoop dat ik nu op niemands tenen ga trappen). Ik ga hier mijn visie over die partij nu nt uiteendoen, laat ik zeggen dat ik hun standpunten absoluut nt deel en hen zelfs een gevaar voor de maatschappij vind. Daar heb ik het dus met die partner al vaak over gehad en sommige van haar uitlatingen vind ik ronduit kwetsend. Toch laat ik haar nt vallen. Ik blijf wel ver van haar rechtse vriendjes en hoop dat ze ooit het 'rechte pad' zal vinden.

Een andere partner experimenteert af&toe met drugs. Softdrugs weliswaar maar toch. Ik heb het daar moeilijk mee, zeker omdat dat veel te maken heeft met een andere partner, en dat weet ze ook heel goed. Maar haar daarvoor laten vallen zou nog nt in mij opkomen. Integendeel, ze weet (denk ik) dat ik de eerste zou zijn om haar te helpen mocht het een keertje minder goed aflopen.

Ik volg hun weg dus nt, probeer wel te snappen waarom ze die weg kiezen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
PolyToo

PolyToo


Man
Aantal berichten : 1443
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zuiderkempen
Puntensysteem : 6725
Registration date : 24-02-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimevr maa 13, 2009 2:35 am

vrouwenfluisteraar schreef:
Ik volg hun weg dus nt, probeer wel te snappen waarom ze die weg kiezen.
Proberen te begrijpen is 1 ding, maar dat wil niet zeggen dat je er een relatie mee moet hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
bente




Vrouw
Aantal berichten : 10
Leeftijd : 58
Puntensysteem : 5794
Registration date : 16-06-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimeza maa 14, 2009 5:22 pm

vrouwenfluisteraar schreef:
Ik volg hun weg dus nt, probeer wel te snappen waarom ze die weg kiezen.
Het staat je relatie met wie je liefhebt niet zondermeer in de weg, heeft er uiteraard invloed op, zoals alles wat in het leven gebeurt invloed heeft, maar is geen no-go. Dat vind ik mooi. In liefde zijn er geen no-go's. Wel paden die je wel of niet (zelf) wilt gaan, en richtingen die samen niet lukken, en relatieVORMEN die je niet wilt, maar de eerste insteek is toch kijken wat er vanuit de liefde die er samen is WEL kan. Je gaat uit van wat er wel is tussen twee mensen, dat herken ik, en dat spreekt me aan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimezo maa 15, 2009 12:08 am

Ingres schreef:
Linde schreef:
Die methode werkt wel ja,
maar ga er maar aanstaan.... pff wat een lap tekst!
http://translate.google.com/translate?prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fpolyamoryonline.org%2Farticles%2Fnre_stuff.html%23top&sl=en&tl=nl&history_state0=
(Handig bij deze is dat als je de muis laat staan op een zin, de orginele zin in een ballonnetje erbij komt te staan)

Toch zijn er wel humoristische stukken in te vinden bij zo'n brute vertaling Wink

Het laatste klopt, ik schoot ook in de lach toen ik bij de andere vertaling voor therapeuten iets over "relationele erotische vliegtuigen" las... Rolling Eyes

@Vrouwenfluisteraar.
Je reactie op NRE was dit: Twisted Evil
Mag ik weten waarom? Of mogen wij weten waarom?

Groet, Ingres
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6286
Registration date : 01-03-08

Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitimezo maa 15, 2009 9:36 pm

Ingres schreef:

@Vrouwenfluisteraar.
Je reactie op NRE was dit: Twisted Evil
Mag ik weten waarom? Of mogen wij weten waarom?
Groet, Ingres

Heel simpel, het ging hier over NRE en ik vond dat jullie off topic gingen, vandaar mijn duvelke om weer to the point te komen, meer nt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Gesponsorde inhoud





Over NRE Empty
BerichtOnderwerp: Re: Over NRE   Over NRE I_icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Over NRE
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
polyamory :: Forum-
Ga naar: