polyamory
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

polyamory

Het eerste Belgische polyamory forum
 
IndexPortalGalerijZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 paganisme

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: paganisme   paganisme I_icon_minitimema feb 09, 2009 12:52 am

Op vraag van Willem, maar met veel plezier, een woordje over paganisme.

En meteen realiseer ik me dat daar zoveel over te vertellen is (tik maar eens in op Google of duik eender welke bib of serieuze boekenwinkel binnen) dat elke uitleg hier per definitie onvolledig zal zijn.

Ik wil me zowiezo beperken, zoals steeds, tot mijn visie en beleving van dit sprituele pad.

Paganisme kun je in feite gelijkstellen met 'heidendom', en daarmee bedoelen we dan meestal 'een religie van vóór de kerstening', maw een religie waarin 'de oude goden' een voorname rol spelen.
Je kan hierbij teruggaan tot net voor de kerstening, dus naar Keltische, Germaanse, Noordse ... volkeren, meer even goed tot prehistorische tijden.
Belangrijk hierbij is dat we niet 'zomaar wat mythologie' overnemen, maar des te meer de daarbijhorende gebruiken en rituelen (voor zover gekend), aangevuld met hedendaagse inzichten en waarden.

Er zijn dus nogal wat tradities binnen het paganisme, ikzelf voel me het meeste thuis bij de moderne hekserij of wicca.
Deze traditie is ontstaan kort na de tweede WO in Engeland en kende al snel 2 'scholen': de Garderianen en de Alexandrijnen.
In de jaren 60 is dat naar het vasteland overgewaaid en verder uitgegroeid.
Ik behoor zelf tot de Greencrafttraditie, officieel opgericht in de jaren 90 http://www.greencraftwicca.org/ .

Zoals de naam al doet vermoeden zijn we veel bezig met de natuur. Wicca is dan ook een natuurreligie.
Concreet betekent dat bv dat er elke maand nachtelijke boomwandelingen worden georganiseerd, waarbij we rond 21u het bos intrekken om er tegen 1u weer uit te komen. Verder werken we ook veel met kruiden, en onze vollemaansvieringen en seizoensfeesten vieren we ook zoveel mogelijk in open lucht.

Verder is wicca ook een mysteriereligie.
Hiermee bedoelen we dat er een hogere kracht is die alles bindt en overstijgt. Voor dit principe, dat alle harmonie en energie in zich draagt (yin & yang, qi ...) hebben we de grootste eerbied. Sommigen benoemen dit met bepaalde (oude) godennamen, anderen zien het meer als een anoniem allesomvattende systeem. Het vrouwelijke neemt hierbij een zeer belangrijke plaats in.

Ten derde is wicca een ervaringsreligie.
Dit betekent dat we geen helige boeken, dogma's of goeroe's hebben. Er zijn natuurlijk bepaalde afspraken nodig om een gemeenschap leefbaar te houden (we werken bv met inwijdingsgraden en zijn meestal georganiseerd in covens van 13 personen), maar buiten het respect dat we van elke heks verwachten voor bovenstaande punten, kan (bijna) alles. Elk kan binnen deze krijtlijnen zijn wiccabeleving vrij individueel invullen, persoonlijke ervaring opbouwen is een basisgegeven, en deze ervaring uitwisselen is zeer belangrijk. Daarom ook komen we vaak samen om allerlei dingen samen te doen, waarbij rituelen vaak een voorname rol spelen.

Voorlopig wil ik het hierbij houden, wie meer wil weten vraagt er maar op los.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimevr feb 13, 2009 6:34 pm

Nu had ik hier toch wel een paar vragen verwacht...
Het onderwerp zal mss ni sexy genoeg zijn? What a Face
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Gast
Gast




paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimevr feb 13, 2009 7:04 pm

Ik lees je stuk net pas, maar vind het wel heel erg interessant. Ik heb onlangs een boek gekocht over heksen rituelen. Ik vind het een bijzondere religie omdat (wat jij ook al in je stuk noemde) het een natuurreligie is.
Een ander iets wat mij er in aantrekt zijn de rituelen. Niet zozeer vanwege mysterie en gegheimzinnigheid, maar meer omdat een ritueel heel goed voor jezelf kan zijn. (vind het een beetje lastig uit te leggen). Een voorbeeldje, zo heb ik onlangs een rituele schoonmaak gedaan. Een nieuw jaar, al het 'vuil' uit huis, ruimte maken vor positiviteit. En ik merkte dat dit heel goed werkte.
Zo tijdens het schoonmaken kreeg ik bijna het gevoel alsof ik ook met een metale schoonmaak bezig was. Het voelde echt geweldig!

Mocht ik nog vragen krijgen dan zal ik ze stellen, maar in ieder geval een leuk en interessant stukje!
Terug naar boven Ga naar beneden
Evy
Admin
Evy


Vrouw
Aantal berichten : 646
Leeftijd : 42
Woonplaats : Zedelgem
Puntensysteem : 6084
Registration date : 24-02-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimevr feb 13, 2009 7:38 pm

ik had enorm veel vragen
maar toen ben ik beginnen met lezen van de website dat je vermelde
en al m'n vragen zijn (voorlopig) opgelost
Terug naar boven Ga naar beneden
https://polyamory.actieforum.com
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimeza feb 14, 2009 1:45 pm

SupernovA schreef:

Een ander iets wat mij er in aantrekt zijn de rituelen. Niet zozeer vanwege mysterie en gegheimzinnigheid, maar meer omdat een ritueel heel goed voor jezelf kan zijn. (vind het een beetje lastig uit te leggen). Een voorbeeldje, zo heb ik onlangs een rituele schoonmaak gedaan. Een nieuw jaar, al het 'vuil' uit huis, ruimte maken vor positiviteit. En ik merkte dat dit heel goed werkte.
Zo tijdens het schoonmaken kreeg ik bijna het gevoel alsof ik ook met een metale schoonmaak bezig was. Het voelde echt geweldig!

Een heel mooi vb SupernovA. We houden regelmatig zo'n grote schoonmaak, werkt altijd. Meestal in de lente. We vieren dan een sabbat, Ostara, waar dit gegeven ook sterk bij aanwezig is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimeza feb 14, 2009 1:46 pm

snoeperke schreef:
ik had enorm veel vragen
maar toen ben ik beginnen met lezen van de website dat je vermelde
en al m'n vragen zijn (voorlopig) opgelost

Mooi zo I love you .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
willemII

willemII


Man
Aantal berichten : 234
Leeftijd : 60
Woonplaats : Antwerpen
Puntensysteem : 5853
Registration date : 04-06-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimewo feb 18, 2009 9:47 pm

Ja sorrie hoor, ik was er nog niet aan toe gekomen. Zal het eens rustig lezen
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.vegancafee.be
willemII

willemII


Man
Aantal berichten : 234
Leeftijd : 60
Woonplaats : Antwerpen
Puntensysteem : 5853
Registration date : 04-06-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimewo feb 18, 2009 9:56 pm

Wat versta je zelf onder spiritueel? Is er in jouw persoonlijke beleving een god? Bij jullie is het niet verplicht goden te volgen, dus ik vraag als ik zo brutaal mag zijn naar jouw eigen ervaring. Hoe zie jij het zelf?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.vegancafee.be
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimedo feb 19, 2009 1:22 am

willemII schreef:
Wat versta je zelf onder spiritueel?

Voor mij is spiritualiteit de 'vierde dimensie', na het fysieke, rationaliteit en emotionaliteit. Of anders gezegd: het lichaam, het verstand, het hart en de ziel. De volgorde speelt op zich geen rol, ze zijn alle 4 even belangrijk. Al is er wel een 'natuurlijke' orde in het ontwikkelingsproces.
Het spirituele krijgt (na een zekere opflakkering in de sixties) pas sinds een 20tal jaren echt ruime aandacht, na de hype van de EQ.

Ook in een relatie herken ik deze 4 dimensies, al zijn ze zelden alle 4 even sterk aanwezig. Met de ene kun je bv soms heerlijk praten, met een ander al je gevoelens delen, en een derde vrijt zo lekker. Als het echt klikt op de 4 niveaus heb je vgs mij een zielsmaatje.

willemII schreef:
Is er in jouw persoonlijke beleving een god?

Neen, nt in de letterlijke zin vh woord. Het goddelijke is overal, in de eerste plaats in de mens zelf. Maar ook overal rond ons, zeker in alle levende wezens. Een beetje een holistische visie dus. Ik zie het als een soort energie die een kracht in zich draagt, maar ook door ons kan gestuurd worden. Een duale energie, man/vrouw, licht/duister, goed/kwaad, yin/yang. Dit brengt me dus vanzelf tot een groot respect en verwondering voor alles wat leeft. En tot het besef dat niks 'puur' is, er zit altijd een stuk(je) van het tegengestelde in. Die tweeheid (h)erkennen en in evenwicht brengen is de grootste uitdaging maar ook het pad naar een gelukkig leven. Balans & harmonie dus.
En uiteraard ook een logisch pad naar zelfliefde en polyamorie I love you .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Linde

Linde


Vrouw
Aantal berichten : 527
Leeftijd : 55
Woonplaats : Nederland
Puntensysteem : 6017
Registration date : 18-06-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimedo feb 19, 2009 1:28 am

Interessant stukje VF. (waarmee je opende)

Hoe kijken ze bij Wicca aan tegen reïncarnatie? Is daar iets over bekend?
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimedo feb 19, 2009 1:35 am

Linde schreef:

Hoe kijken ze bij Wicca aan tegen reïncarnatie? Is daar iets over bekend?

De meeste wiccas geloven in reïncarnatie, maar je kan dat op vele manieren invullen (net zoals de hemel of de hel What a Face ).

Ik bekijk het zelf vanuit die energiegedachte waarover ik hierboven schreef.
Die energie blijft constant. Als we sterven worden we tijdelijk opgenomen in een groter geheel, waar we nadien weer uit kunnen loskomen, herboren worden zo je wil, in een nieuwe vorm. Of dat altijd als (betere) mens is weet ik niet. Ik heb zelf nogal en pessimistisch mensbeeld, als je ziet waar we na meer dan een miljoen jaren ontwikkeling nog mee bezig zijn Rolling Eyes .
Ik heb het wel nogal moeilijk met herinneringen uit vorige levens. Er zal wel iets blijven uit vorige energievormen, maar of we ons dat dan zo helder kunnen herinneren...?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Linde

Linde


Vrouw
Aantal berichten : 527
Leeftijd : 55
Woonplaats : Nederland
Puntensysteem : 6017
Registration date : 18-06-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimedo feb 19, 2009 2:21 am

vrouwenfluisteraar schreef:
.......als je ziet waar we na meer dan een miljoen jaren ontwikkeling nog mee bezig zijn Rolling Eyes .....
Laughing hihi


vrouwenfluisteraar schreef:

......Ik heb het wel nogal moeilijk met herinneringen uit vorige levens. Er zal wel iets blijven uit vorige energievormen, maar of we ons dat dan zo helder kunnen herinneren...?
Zoveel zijn dat er toch niet? Die dat kunnen...
Inderdaad lees je er wel eens over, of op tv, dat er mensen zijn die dingen van een oudere tijd nog haarscherp weten... Tja, zéggen ze. We weten het niet. Maar er zijn méér dingen dan we kunnen begrijpen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Evy
Admin
Evy


Vrouw
Aantal berichten : 646
Leeftijd : 42
Woonplaats : Zedelgem
Puntensysteem : 6084
Registration date : 24-02-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimedo feb 19, 2009 11:02 am

vrouwenfluisteraar schreef:
Ik heb zelf nogal en pessimistisch mensbeeld, als je ziet waar we na meer dan een miljoen jaren ontwikkeling nog mee bezig zijn Rolling Eyes .
...?

lol!

vrouwenfluisteraar schreef:
Ik heb het wel nogal moeilijk met herinneringen uit vorige levens. Er zal wel iets blijven uit vorige energievormen, maar of we ons dat dan zo helder kunnen herinneren...?

heb je nog nooit gehad dat er iets was dat je gewoon wist of kon... zonder dat je er ooit over gehoord had, of zonder dat je het ooit geleerd hebt? vanwaar zou dat dan komen? uit het niets? toeval? of zou dat te maken hebben met de reïncarnatie? Suspect
Terug naar boven Ga naar beneden
https://polyamory.actieforum.com
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6309
Registration date : 01-03-08

paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitimedo feb 19, 2009 8:17 pm

snoeperke schreef:

vrouwenfluisteraar schreef:
Ik heb het wel nogal moeilijk met herinneringen uit vorige levens. Er zal wel iets blijven uit vorige energievormen, maar of we ons dat dan zo helder kunnen herinneren...?

heb je nog nooit gehad dat er iets was dat je gewoon wist of kon... zonder dat je er ooit over gehoord had, of zonder dat je het ooit geleerd hebt? vanwaar zou dat dan komen? uit het niets? toeval? of zou dat te maken hebben met de reïncarnatie? Suspect

Toch wel. En dat zou idd een gevolg kunnen zijn van dingen die we in vorige levens al beleefd hebben. Maar dat noem ik nt echt een herinnering, da's meer een soort intuïtieve reactie waarvan je dan achteraf soms schrikt dat je zo juist zat.
Ik bedoelde meer mensen die zich echt hele vorige levens herinneren (al of nt onder hypnose). Zo in de stijl van 'ik was een priesteres in de tempel van Horus' farao of 'ik was een bakker in een middeleeuwse stad'. Vgs mij zijn dat verhalen die onze hersens reconstrueren met alle info die we (onbewust) opslaan uit boeken, films, verhalen, onderwijs, ervaringen... Zoiets al soms in onze dromen.

Daarnaast geloof ik wel dat er een soort collectief onderbewustzijn bestaat, zoals Jung beschrijft. We kunnen dus putten uit de kennis & emoties van anderen. Maar dat zie ik dan veeleer als andere 'levenden', nt andere levens.

En ik denk ook dat je dingen kan realiseren door er energie naar te sturen. Zoals je bv met positieve gedachten successen voedt, en met negatieve gedachten mislukkingen. Waar je aan denkt, dat voed je. Wat je echt wenst gebeurt ook vaak.

En hoe denken jullie over reïncarantie en spritualiteit Question scratch
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Gesponsorde inhoud





paganisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: paganisme   paganisme I_icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
paganisme
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
polyamory :: Andere-
Ga naar: