polyamory
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

polyamory

Het eerste Belgische polyamory forum
 
IndexPortalGalerijZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Associatie polyamorie en sex.

Ga naar beneden 
+2
alegria
PolyToo
6 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
willemII

willemII


Man
Aantal berichten : 234
Leeftijd : 60
Woonplaats : Antwerpen
Puntensysteem : 5801
Registration date : 04-06-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimeza feb 14, 2009 1:01 pm

Ach, er kan van alles gebeuren als je getrouwd bent, PA of iets anders. Laat het gewoon gebeuren, maak fouten en leer ervan. Het is toch voor iedereen anders. Je hoeft niemand te ontmoedigen voor PA omdat je ze wil behoeden voor fouten, dan maken ze er gewoon andere. Dus wat is het punt eigenlijk?

Groentjes,
Willem
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.vegancafee.be
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6257
Registration date : 01-03-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimeza feb 14, 2009 1:33 pm

willemII schreef:
Ach, er kan van alles gebeuren als je getrouwd bent, PA of iets anders. Laat het gewoon gebeuren, maak fouten en leer ervan. Het is toch voor iedereen anders. Je hoeft niemand te ontmoedigen voor PA omdat je ze wil behoeden voor fouten, dan maken ze er gewoon andere. Dus wat is het punt eigenlijk?

Die bedenking zat ik ook net te maken Willem.
Je zou de mensen ook kunnen ontmoedigen tov de liefde want daar zijn al zoveel harten door gebroken en wanhoopspogingen uit ontstaan.
Of tov het leven want daavan ga je dood (Robert Long heeft zo'n liedje: allemaal angst).
Je komt er toch alleen maar achter hoe mooi of hoe lelijk iets is door er echt in te gaan.

Nu heeft PT wel een punt natuurlijk dat PA per definitie complexer is dan 'gewone liefde' is omdat er meer mensen bij betrokken zijn, en omdat het een fenomeen is dat in de meeste milieus moeilijk bepsreekbaar is.
Verleidelijker mss ook als 'nieuwe trend'.
Enige extra voorzichtigheid is dus wel op z'n plaats.
Maar om er zo theatraal over te doen vind ik wel wat overdreven.

Ik denk nog steeds: ga het polypad als je denkt dat dat je weg is. Zoek een manier om dat met je partner(s) te bespreken.
Kan dat nt meteen in volle openheid en duidelijkheid dan is dat maar zo. Ook dat is een deel van je proces.

Een mens is een vat vol emoties, twijfels en vooroordelen.
Je kan daar een hele encyclopedie aan waarheden en wetenschappelijke bewijzen tgo zetten, het zal weinig helpen. Wat we niet zelf ondervonden hebben, begrijpen of accepteren we meestal nt echt.

Dus, polys aller landen, begeef je op het liefdespad en deel je liefde. Weet dat je jezelf en anderen vaak zal kwetsen, vooral in het begin. Neem hierbij je verantwoordelijkheid op en leer er vooral van. Koester niet de illusie dat je er zonder kleerscheuren zal doorkomen Je zal je eigen invulling van PA niet vinden in de boekjes of in de verhalen van anderen. Je kunt daar uit leren, bepaalde valkuilen vermijden, maar het blijft een moeilijk en bij wijlen smartelijk pad dat je zelf moet gaan.

Ik ken in elk geval geen enkele poly die enkel rozengeur en maneschijn heeft beleefd.

Maar slechts door vallen en opstaan worden we sterker en wijzer.

Ook dat staat in de boekjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
PolyToo

PolyToo


Man
Aantal berichten : 1443
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zuiderkempen
Puntensysteem : 6696
Registration date : 24-02-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimeza feb 14, 2009 4:40 pm

willemII schreef:
Ach, er kan van alles gebeuren als je getrouwd bent, PA of iets anders. Laat het gewoon gebeuren, maak fouten en leer ervan. Het is toch voor iedereen anders. Je hoeft niemand te ontmoedigen voor PA omdat je ze wil behoeden voor fouten, dan maken ze er gewoon andere. Dus wat is het punt eigenlijk?
Behoeden kan je niet, erover nadenken wel.
En als ze toch die fout maken dan is het 100% hun eigen keus en verantwoordelijkheid.

Het probleem is dat velen gewoonweg niet beseffen wat de risico's zijn als niemand hen er op wijst.
Soms is het handig om bvb aan een kind te zeggen dat een hete plaat heel veel pijn kan doen.
Dat is iets anders dan niets zeggen en van mening zijn dat hij het maar moet leren.
In het eerste geval is de brandwonde minder erg omdat het kind weet heeft dat het pijn zou kunnen doen.

Het meest voorkomende probleem die ik bij een beginnende polyamorie zie is het volgende.
Juul is getrouwd met Gertrude. Op een dag Juul wordt verliefd op Germaine.
Nu Juul heeft al een tijdje geleden met Gertrude over polyamorie gehad en gertrude had er geen probleem mee.
Maar Juul wordt zooo verlieft op Germaine dat hij uren op de chat zit, dat hij constant met haar aan het bellen is en als Germaine iets te kort komt dan springt Juul in de auto om Germaine te gaan helpen.
Fantastisch in een monogaam relatie, maar een polyamore relatie is er een klein probleempje.
Juul is zodanig veel bezig met zijn nieuwe vlam Germaine dat Getrude zich verwaarloosd begint te voelen.
Gertrude begint stress te krijgen en begint lastig te doen tegen Juul.
Juul begrijpt niet wat Gertrude bezielt en zit liever bij Germaine want die is niet zo negatief.
Getrude begint nog meer verwaarloosd te voelen en begint nog meer ambetat te doen ...
Totdat de polyamore relatie ontploft.

Nochthans is het poepsimpel om dit probleem niet te hebben. Voor een polyamore met ervaring toch.
Als Juul verliefd is op de nieuwe vlam Germaine, moet hij juist Getrude meer aandacht geven voor het feit dat hij bij Germaine mag zijn.
Getrude wordt beloond en zal in de toekomst nog meer blij zijn dat Juul een nieuwe vlam heeft want zij wordt ook beloond en krijgt meer aandacht.

Beloon gewoon je partner dat je bij die ander mag zitten en de polyrelatie zal automatisch vlot verlopen.
Het klinkt zodanig simpel en logisch maar als niemand dat zegt tegen een beginnende polyamore, dan is die beginnende relatie al onnodig moeilijk.
En het risico is groot, als je al 20-30 jaar getrouwd bent en om zo'n domme kleine overzicht in een vechtscheiding terecht komt omdat je dat niet door had.

Willem, we moeten ook alles in context zien he?
Jij, ik ben 100% zeker dat jij zelfbewust genoeg bent om dit te beseffen.
Tegen jouw zou ik nooit zeggen dat je moet opletten, integendeel juist motiveren. cheers

Maar ik kom veel monogame mensen tegen die dat woord polyamore horen en direct denken aan massaorigie, onbeperkte seks en massas partners en aandacht een uitweg uit hun slecht huwelijk. Tegen die mensen zeggen, van "jaaaaa je moet zeker polyamorie proberen wie weet lost het je relatieprobleem op", is hetzelfde zeggen tegen een klein kind: "Hier ventje, je hebt een geladen pistool, ga maar wat gaan spelen en wie weet wordt je een wedstrijdschutter".



Nu Willem, ik ga wel een geheimpje vertellen. Wink
Wat gebeurt er als je tegen iemand zegt dat hij dat niet moet doen? Wink
Als ik tegen iemand zeg dat polyamorie is niet voor iedereen en dat ik mensen zelfs afraad om het te proberen als ze niet zeker zijn? jocolor
Jawel, ze gaan het bestuderen en nieuwschierig worden waarom het niet voor iedereen is. En als ze dan ontdekken dat het niet zo erg is dan gaan ze er voor maar deze keer voorbereidt en een veel groter kans op een successvolle polyrelatie. cheers En dat is wat we allemaal willen he? Veel positieve polyverhalen. cheers
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6257
Registration date : 01-03-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimewo feb 18, 2009 2:09 am

PolyToo schreef:

Maar ik kom veel monogame mensen tegen die dat woord polyamore horen en direct denken aan massaorigie, onbeperkte seks en massas partners en aandacht een uitweg uit hun slecht huwelijk. Tegen die mensen zeggen, van "jaaaaa je moet zeker polyamorie proberen wie weet lost het je relatieprobleem op", is hetzelfde zeggen tegen een klein kind: "Hier ventje, je hebt een geladen pistool, ga maar wat gaan spelen en wie weet wordt je een wedstrijdschutter".

Wel die mensen moeten we idd vertellen dat PA wel iets anders is, maar enkel als ze dat willen horen, als ze er vragen over stellen. Anders is het preken in de woestijn en bereik je wsl het tegenovergestelde, ttz voelen ze zich bevestigd in hun vooroordelen omdat wij ze zo nodig willen tegenspreken. Zo gaat het ten minste vgs mij meestal bij van die principiële discussies. Slechts een minderheid zal naar ons willen luisteren, voorlopig. Maar we hebben tijd. Als we hier de vgl met holebi's doortrekken: ik denk dat die er meer dan een eeuw over gedaan hebben om geaccepteerd te worden, en dan nog. En ik zie eerlijk gezegd gn enkele reden waarom zulke denkevoluties vandaag de dag sneller zouden gaan.

Zeggen dat iemand PA moet proberen, wie dan ook, zou ik persoonlijk nooit doen. Net zo min als het afraden. Of ze nu relatieproblemen hebben of nt. Ik praat er graag over (als ze dus willen luisteren), zal zoveel mogelijk nuanceren en wijzen op de valkuilen (in zoverre ik er al zelf ingetuimeld ben). Maar wie ben ik om iets aan of af te raden? Trouwens, ze zullen idd hoe dan ook hun eigen pad toch wel gaan.
Zo zal ik ook nooit iemand een geladen pistool geven, klein kind of groot kind. Ze kunnen mijn mening horen, nachten lang als ze willen Wink , maar de beslissing is aan hen. En als ze echt een wapen zoeken zullen ze het vinden ook, maar nt bij mij.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Linde

Linde


Vrouw
Aantal berichten : 527
Leeftijd : 55
Woonplaats : Nederland
Puntensysteem : 5965
Registration date : 18-06-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimedo feb 19, 2009 1:17 am

vrouwenfluisteraar schreef:
Wel die mensen moeten we idd vertellen dat PA wel iets anders is,
maar enkel als ze dat willen horen, als ze er vragen over stellen.
Anders is het preken in de woestijn en bereik je wsl het tegenovergestelde,.....
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Mensen zullen wel vragen hebben, maar sommigen willen gewoon ook méér over het onderwerp horen of lezen, zonder dat ze zelf weten wát precies. Dan is het handig als er al verschillende dingen erover beschreven staan (in de diverse forums dus bijvoorbeeld).
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6257
Registration date : 01-03-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimedo feb 19, 2009 1:29 am

Linde schreef:
vrouwenfluisteraar schreef:
Wel die mensen moeten we idd vertellen dat PA wel iets anders is,
maar enkel als ze dat willen horen, als ze er vragen over stellen.
Anders is het preken in de woestijn en bereik je wsl het tegenovergestelde,.....
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Mensen zullen wel vragen hebben, maar sommigen willen gewoon ook méér over het onderwerp horen of lezen, zonder dat ze zelf weten wát precies. Dan is het handig als er al verschillende dingen erover beschreven staan (in de diverse forums dus bijvoorbeeld).

Zo bedoelde ik het ook Linde.

Mensen die echt nog in het 'vage' zoeken vinden vanzelf genoeg infobronnen. Indirect werk ik daar aan mee door wat ik op de fora schrijf, maar dat is nt mijn belangrijkste reden om dat te doen.

Met 'vertellen' bedoel ik echt letterlijk met elkaar praten. Daar sta ik op 'reactief'. Ik ga dus zelf nt een verhaal vertellen als er nt om gevraagd is. Die vraag kan soms heel subtiel of indirect zijn, maar ze moet er voor mij wel zijn eer ik van wal steek. Het kan ook wel eens een 'verwijt' of zo zijn, dan doe ik ook nog een poging, maar zodra ik merk dat het enkel gaat om het Grote Gelijik houdt het voor mij op.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
Linde

Linde


Vrouw
Aantal berichten : 527
Leeftijd : 55
Woonplaats : Nederland
Puntensysteem : 5965
Registration date : 18-06-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimedo feb 19, 2009 1:32 am

Aha. Ok, duidelijk dan Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
PolyToo

PolyToo


Man
Aantal berichten : 1443
Leeftijd : 59
Woonplaats : Zuiderkempen
Puntensysteem : 6696
Registration date : 24-02-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimedo feb 19, 2009 8:40 pm

Linde schreef:
vrouwenfluisteraar schreef:
Wel die mensen moeten we idd vertellen dat PA wel iets anders is,
maar enkel als ze dat willen horen, als ze er vragen over stellen.
Anders is het preken in de woestijn en bereik je wsl het tegenovergestelde,.....
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Mensen zullen wel vragen hebben, maar sommigen willen gewoon ook méér over het onderwerp horen of lezen, zonder dat ze zelf weten wát precies. Dan is het handig als er al verschillende dingen erover beschreven staan (in de diverse forums dus bijvoorbeeld).
Preken in de woestijn is niet zinvol, maar dit is geen woestijn, dit wordt geregistreed door Google en bouwt dus een hele hoop informatie op vanaf het moment dat iemand dat nodig heeft. Voor Engelse sites is er al meer dan genoeg informatie maar in het Nederlands, en vooral Belgisch is er nog veel te weing informatie.

En vooral voor die mensen die geconfronteerd worden met polyamorie, bvb de ouders van zo iemand of de partner die te horen krijgt dat de ander partner polyamore blijkt te zijn. Het zijn juist die mensen die deze informatie moeten krijgen, want ze hebben er zelf niet om gevraagd. Die mensen moeten beseffen dat ze ook rechten hebben en dat ze niet zomaar alles klakeloos moeten toelaten als een voldongen feit. Die mensen moet ook het onderscheid kunnen maken tussen wanneer er iemand blaasjes wijs maakt over polyamorie en echte polyamorie.
Terug naar boven Ga naar beneden
alegria

alegria


Man
Aantal berichten : 595
Leeftijd : 65
Woonplaats : mechelen
Puntensysteem : 6257
Registration date : 01-03-08

Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Associatie polyamorie en sex.   Associatie polyamorie en sex. - Pagina 2 I_icon_minitimedo feb 19, 2009 10:05 pm

PolyToo schreef:
Linde schreef:
vrouwenfluisteraar schreef:
Wel die mensen moeten we idd vertellen dat PA wel iets anders is,
maar enkel als ze dat willen horen, als ze er vragen over stellen.
Anders is het preken in de woestijn en bereik je wsl het tegenovergestelde,.....
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Mensen zullen wel vragen hebben, maar sommigen willen gewoon ook méér over het onderwerp horen of lezen, zonder dat ze zelf weten wát precies. Dan is het handig als er al verschillende dingen erover beschreven staan (in de diverse forums dus bijvoorbeeld).
Preken in de woestijn is niet zinvol, maar dit is geen woestijn, dit wordt geregistreed door Google en bouwt dus een hele hoop informatie op vanaf het moment dat iemand dat nodig heeft. Voor Engelse sites is er al meer dan genoeg informatie maar in het Nederlands, en vooral Belgisch is er nog veel te weing informatie.

En vooral voor die mensen die geconfronteerd worden met polyamorie, bvb de ouders van zo iemand of de partner die te horen krijgt dat de ander partner polyamore blijkt te zijn. Het zijn juist die mensen die deze informatie moeten krijgen, want ze hebben er zelf niet om gevraagd. Die mensen moeten beseffen dat ze ook rechten hebben en dat ze niet zomaar alles klakeloos moeten toelaten als een voldongen feit. Die mensen moet ook het onderscheid kunnen maken tussen wanneer er iemand blaasjes wijs maakt over polyamorie en echte polyamorie.

Klopt, da's ook precies wat ik zelf al zei.

Ik definieerde 'woestijn' als 'mensen die niet willen luisteren of geen vragen stellen'.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.chedera.be
 
Associatie polyamorie en sex.
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Zou je polyamorie aanraden?
» God en Polyamorie
» Polyamorie en sex
» Polyamory for dummies
» Polyamorie en trouw

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
polyamory :: Forum-
Ga naar: